Yüzeysel Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeliği
63- Yüzeysel Su Kalitesi Yönetimi Yönetmeliği
Orman ve Su İşleri Bakanlığından:
Resmi Gazete Tarihi : 30.11.2012
Resmi Gazete Sayısı : 28483
BİRİNCİ BÖLÜM: Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, yüzeysel sular ile kıyı ve geçiş sularının biyolojik,
kimyasal, fiziko-kimyasal ve hidromorfolojik kalitelerinin belirlenmesi, sınıflandırılması,
su kalitesinin ve miktarının izlenmesi, bu suların kullanım maksatlarının sürdürülebilir
kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde koruma kullanma dengesi de gözetilerek
ortaya konulması, korunması ve iyi su durumuna ulaşılması için alınacak tedbirlere
yönelik usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
Madde 2 – (1) Bu Yönetmelik, açık deniz haricindeki bütün yüzeysel sular ile kıyı ve
geçiş sularını kapsar.
Dayanak
Madde 3 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2011 tarihli ve 645 sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci, 9 uncu ve 26 ncı
maddeleri ile 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 3 üncü ve 9 uncu maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
Madde 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arka plan konsantrasyonu: Bir maddenin,
insan faaliyetleri sonucu bozulmamış veya ihmal edilebilir ölçüde bozulmuş su kütlesindeki
konsantrasyonunu,
b) Artık: Bir maddenin kullanıldıktan sonra
geriye kalan ve kullanılmayan kısmını,
c) Atık: Her türlü üretim ve tüketim faaliyetleri
sonunda, fiziksel, kimyasal ve bakteriyolojik özellikleriyle karıştıkları alıcı
ortamların tabii bileşim ve özelliklerinin değişmesine sebep olarak dolaylı veya
doğrudan zararlara yol açabilen ve ortamın kullanım potansiyelini etkileyen katı,
sıvı veya gaz halindeki maddelerle atık enerjiyi,
ç) Ayrıntılı değerlendirme raporu: Su kütleleri
ile alakalı olarak, içerisinde tedbirler programının da yer aldığı, risk değerlendirmelerini
içeren ayrıntılı raporu,
d) Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığını,
e) Belirli kirletici: Su kütlesine, kalitesini
olumsuz yönde etkileyebilecek miktarda deşarj edilen ve yüzeysel su kütlesinin iyi
ekolojik duruma ulaşması için çevresel kalite standardı belirlenmiş olan madde veya
madde gruplarını,
f) Biyota: Bir bölgede yaşayan canlıların bütününü,
g) Büyük ölçüde değiştirilmiş su kütlesi (BÖDSK):
İnsan faaliyetlerinin yol açtığı fiziksel değişikliklerin bir sonucu olarak özellik
bakımından önemli ölçüde değişmiş yüzeysel su kütlesini,
ğ) Çevresel hedef: Bir su kütlesindeki sucul
canlıların en yüksek mertebede korunması için kimyasal, fiziko-kimyasal, ekolojik,
hidromorfolojik ve miktar açısından su kütlesinin ulaşabileceği en iyi su durumunu,
h) Çevresel kalite standardı: Belli bir kirleticinin
ya da kirletici gruplarının suda, dip çökeltisinde veya biyotada insan sağlığı ve
çevreyi korumak için aşmaması gereken konsantrasyonları,
ı) Destekleyici kalite unsuru: Bir su kütlesinin
kalite sınıfına karar verilmesi maksadıyla izlenmesi gereken genel kimyasal ve fizikokimyasal
kalite unsurlarını ve hidromorfolojik etki bileşenlerini,
i) Doğal su kütlesi: Değişikliğe uğramamış
veya tabii durumundan çok az değişikliğe uğramış su kütlesini,
j) Doğal zenginleşme: Bir su kütlesinin, insan
müdahalesi olmaksızın, toprak, taş, kaya ve kayaçların yapısında tabii olarak bulunan
maddeleri almasını,
k) Ekolojik durum: Yüzeysel sular ile ilişkilendirilen
su ekosistemlerinin yapı ve işleyişini,
l) Ekolojik kalite oranı (EKO): Farklı tipteki
su kütlelerinin biyolojik kalitesinin ölçülmesi ve biyolojik kalite unsurlarının
karşılaştırılması için kullanılan oranı,
m) Geçiş suları: Nehir ağızları civarındaki,
kıyı sularına yakın olmaları ancak aynı zamanda tatlı su akıntılarından önemli ölçüde
etkilenmeleri neticesinde kısmen tuzlu olma özelliğine sahip yüzeysel su kütlelerini,
n) Güvenlik faktörü: Su ortamındaki türler
arası ve tür içi hassasiyet farklılıklarını göz önünde bulundurmaya yarayan sayı
ya da faktörü,
o) Hassas bölge: Ötrofik olduğu belirlenen
veya gerekli tedbirler alınmazsa yakın gelecekte ötrofik hale gelebilecek tabii
tatlı su göllerini, diğer tatlı su kaynaklarını, haliçler ve kıyı sularını etkileyen
bölgeleri,
ö) Hassas su alanı: Ötrofik olduğu belirlenen
veya gerekli tedbirler alınmazsa yakın gelecekte ötrofik hale gelebilecek su kaynakları,
kıyı ve geçiş suları ile tedbir alınmaması halinde yüksek nitrat konsantrasyonlarıihtiva
edebilecek içme suyu temini maksatlı sular ve diğer sebeplerle daha ileri arıtma
gerektiren suları,
p) İyi çevre durumu: Yüzeysel sular ile birlikte
kıyı ve geçiş sularının ekolojik olarak temiz, sağlıklı ve kendi imkânları dahilinde
üretken, çeşitli ve dinamik yapılar oluşturan kullanımının sürdürülebilir seviyede
olduğu, bu sayede mevcut ve gelecek kuşaklar için muhtemel kullanımının güvence
altında bulunduğu durumu,
r) İyi ekolojik durum: Bir su kütlesinde izlenen
biyolojik ve destekleyici kalite unsurlarının, referans şartlara sahip olma veya
tabii durumdan az oranda sapma göstermesi durumunu,
s) İyi ekolojik potansiyel (İEP): Büyük ölçüde
değiştirilmiş veya yapay su kütlesi için ulaşılabilecek iyi su kalitesi ile mevcut
su kalitesi arasındaki farkı,
ş) İyi yüzeysel su durumu: Yüzeysel su kaynağının
hem ekolojik durumunun hem de kimyasal durumunun iyi kalite sınıfında olması halini,
t) Karışım bölgesi: Yüzeysel alıcı su ortamına
yapılan deşarjlarda, deşarj noktasından başlayarak Ek-8’de tanımlanan bölgeyi,
u) Kıyı suları: Türkiye kıyılarının en dış
uç noktalarından çizilen düz esas hattan itibaren deniz tarafına doğru bir deniz
mili (1852 m )
mesafeye kadar uzanan suları ve bunların deniz tabanı ve altını,
ü) Koruma bölgeleri: Ek-3’te sıralanan alanları,
v) Maksimum ekolojik potansiyel (MEP): Ekolojik
açıdan referans noktadaki değer ile izlenen türün yüzdesinin çarpımı yoluyla bulunan
değeri,
y) Natura 2000 alanları: Habitatın ve türlerin
korunması maksadıyla Avrupa Birliğinin Kuş (79/409/EEC) ve Habitat Direktifleri
(92/43/EEC) altında belirlenmiş korunan alanlarını,
z) Operasyonel izleme: Kirleticiler açısından
risk altında bulunan su kütlelerinde, kirletici girişinin olduğu yerlerde yapılan
izlemeyi,
aa) Ötrofik: Suların, besi maddelerince özellikle
azot ve/veya fosfor bileşiklerince, alg ve daha yüksek yapılı bitkilerin üremesini
hızlandıracak, böylece sudaki canlıların dengesini bozacak ve su kalitesinde istenmeyen
bozulmalara yol açacak şekilde zenginleşmesini,
bb) Özümleme kapasitesi: Su kütlesinin kirlenmemiş
durumuna dönmek için bütün kirleticileri, su ortamındaki canlılara veya suyu tüketen
insanlara zarar vermeden alma kapasitesini,
cc) Referans şart: Her bir su kütlesi tipolojisi
için tahrip edilmemiş durumu ve ekolojik kalite oranı ölçeğinde çok iyi veya tabii
durumdan çok az sapma gösteren su durumunu,
çç) Referans noktası: Yüzeysel sularda, baskıların
olmadığı veya etkilerinin ekosistemin işleyişini etkilemediği, bozulmanın olmadığı
ve doğala yakın özellikteki noktaları,
dd) Su kütlesi: Bir akarsu, nehir veya kanal,
göl veya rezervuar, geçiş suyu veya kıyı suyunun bir kısmı veya tamamı olan ve benzer
özellikler gösteren yüzeysel suyun yönetilebilir bir birimini,
ee) Tehlikeli maddeler: Su ve çevresi için
önemli risk teşkil eden ve zehirlilik, kalıcılık ve biyolojik birikme özelliğinde
olan madde veya madde gruplarını,
ff) Tipolojik sınıflandırma: Bir su kütlesinin
coğrafi konumunun, hidromorfolojik durumunun, jeolojik yapısının, bulunduğu yerin
ikliminin, suyun fiziksel özelliklerinin ve diğer unsurların dikkate alınarak sınıflandırılmasını,
gg) Trofik seviye: Bir su kütlesinin besin
maddesi konsantrasyonu, klorofil-a, fitoplankton biyokütlesi ve ışık geçirgenliği
göz önünde bulundurularak belirlenen durumunu,
ğğ) Yapay su kütlesi (YSK): Daha önce doğal
olarak mevcut olmayan ve insan faaliyeti sonucu ortaya çıkan yüzeysel su kütlesini,
hh) Yüzeysel sular: Yeraltı suları haricindeki
bütün iç sular, geçiş suları ve kıyı sularını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM: Genel Hükümler
İlke ve esaslar
Madde 5 – (1) Yüzeysel su kalitesinin korunmasına dair ilke ve esaslar şunlardır.
a) Yüzeysel suların kalitesini ve ekolojik
özelliklerini korumak, iyileştirmek, mevcut kalitesinden geriye gidişini önlemek
ve çevresel hedeflere ulaşmak esastır.
b) Yüzeysel suların biyolojik, fiziko-kimyasal
ve kimyasal açıdan kalitelerinin korunması maksadıyla her türlü atık ve artık, mevcut
su kalite durumunu ve ekolojisini bozacak şekilde alıcı su ortamına bırakılamaz.
c) Ekosistemin bütüncül korunması bakımından,
yüzeysel sular ile birlikte bu sularla etkileşim içerisinde olan karasal alanlarda
faaliyet gösteren sanayi tesislerinde, bütünleşik kirlilik önleme ve kontrol, temiz
üretim, mevcut en iyi teknikler ve en iyi çevresel uygulamalara öncelik verilmesi
esastır.
ç) Atıksuların alıcı ortama deşarj standartlarının,
alıcı ortamdaki çevresel kalite standartları dikkate alınarak belirlenmesi esastır.
d) Hassas su alanlarına yapılacak deşarjlarda,
bu alanlara özel olarak belirlenmiş çevresel hedeflere uyulması esastır.
e) Yayılı kirletici girişinin azaltılması için
iyi tarım uygulamaları kodlarında yer alan önlem ve tedbirlerin alınması esastır.
Alıcı su ortamlarının korunması
Madde 6 – (1) Alıcı ortama deşarj kriterleri, sınıflandırması yapılmış ve kalite standartları
belirlenmiş olan yüzeysel su kütleleri ve bu su kütleleri ile etkileşim içerisinde
bulunan evsel ve sanayi kirletici kaynakların bu alanlara olabilecek etkileri, alanın
özümleme kapasitesi ve Bakanlıkça belirlenen çevresel kalite standartları göz önüne
alınarak, ilgili kurum ve kuruluşlarca belirlenir.
(2) Alıcı ortama tarımsal faaliyetlerden gelen
kirlilikle ilgili gerekli tedbirler çevresel kalite standardı esas alınarak Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca alınır.
Hassas su alanları/bölgeler
Madde 7 – (1) Su kirliliği açısından hassas su alanları ile nitrata hassas su alanları
Bakanlıkça belirlenir. Nitrata hassas bölgeler ise Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
ve Bakanlıkça müştereken belirlenir.
(2) Suların ekolojik ve kimyasal kalite durumlarını
gösteren haritalar Bakanlıkça hazırlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM: Yüzeysel Su Kütlelerinde Baskı
ve Etkilerin Değerlendirilmesi
Yüzeysel su kütlelerinde baskı ve etkilerin
değerlendirilmesi
Madde 8 – (1) Yüzeysel su kütlelerinde baskı ve etkilerin değerlendirilmesi, Ek-1’de
yer alan kriterler dikkate alınarak ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte koordineli
olarak Bakanlık tarafından belirlenir. Buna göre;
a) Su kütlesine etki eden noktasal ve yayılı
kaynaklı baskılar ile biyolojik ve hidromorfolojik baskılar ve etkiler dikkate alınarak
su kalite değerlendirmesi yapılır.
b) Baskı ve etkiler değerlendirilirken fiziksel,
kimyasal ve biyolojik veriler ile suyun kullanım durumuna ilişkin veriler toplanır.
Çevresel hedeflere ulaşmada darboğaz oluşturan önemli baskılar tespit edilir. Baskı
ve etkilere ilişkin değerlendirmeler ve risk analizleri Bakanlıkça yapılır.
c) Su kalite değerlendirmelerine göre risk
altında, potansiyel risk altında ve risk altında olmayan yüzeysel su kütleleri belirlenir.
ç) Suların kullanım maksatları Ek-5’te yer
alan Tablo 5’e göre belirlenir.
(2) Risk altında olan yüzeysel su kütleleri
için ayrıntılı değerlendirme yapılır. Ayrıntılı değerlendirme raporu;
a) Su kalitesinin iyileştirilmesi için tedbirler
programını,
b) İzleme programını,
c) Kirlilik potansiyeline göre hazırlanan risk
analizlerini,
ihtiva eder.
(3) Belirlenen yüzeysel su kütleleri ile ilgili
bilgilerin envanteri Bakanlıkça tutulur, veri tabanına aktarılır ve haritalanır.
Oluşturulan veri tabanı, ilgili kurum ve kuruluşlar ile paylaşılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM: Su Kalitesi Yönetimi İçin Tedbirler
Programı
Çevresel hedefler
Madde 9 – (1) Yüzeysel su kütlelerinde çevresel hedefler, havza bazında Ek-2’ye uygun
olarak yapılan sınıflandırma neticesine göre, Bakanlık tarafından belirlenir. Bakanlık;
a) Yüzeysel suların kalitesinin bozulmasının
önlenmesi,
b) Doğal su kütlelerinde, iyi kimyasal su durumu
ve iyi ekolojik duruma ulaşılması,
c) Yapay ve büyük ölçüde değiştirilmiş su kütlelerinde,
iyi kimyasal su durumu ve iyi ekolojik potansiyele ulaşılması maksadıyla su kütlelerinin
iyileştirilmesi, geliştirilmesi, korunması ve ıslah edilmesi,
için gerekli tedbirleri belirler ve uygulamalarının
takibini yapar.
(2) Hassas alanlar dışındaki alanlarda bulunan
yüzeysel su kütlelerinde çevresel hedeflere ulaşılması esastır. Ek-3’te verilen
alanlarda, alana özgü tanımlanan çevresel hedeflere uyulur. Bakanlık, bu alanlara
ilişkin olarak belirlenen çevresel hedeflere ulaşılamaması durumunda ilave tedbirler
belirleyebilir. Özel hedeflerin olmaması durumunda ise iyi durum hedefi göz önünde
bulundurulur.
(3) Hassas alanlar ve koruma bölgeleri için
özel olarak belirlenmiş hedeflere ve ilgili mevzuata uyulur.
(4) Belirli bir su kütlesi ile birden fazla
hedefin alâkalı olması durumunda en kısıtlayıcı olan uygulanır.
(5) Belirlenen çevresel hedeflere ulaşılamama
ihtimalinin bulunduğu durumlarda, modelleme teknikleri kullanılarak, ilgili kurum
ve kuruluşlarla yapılacak ortak çalışma neticesinde, daha düşük hedefler belirlenebilir.
Çevresel kalite standardı
Madde 10 – (1) Ek-4’te verilen madde ve madde grupları için çevresel kalite standartları
ulusal düzeyde ve ilave olarak her bir havza için o havzaya özgü belirli kirleticiler
için çevresel kalite standartları da havza düzeyinde Bakanlıkça belirlenir.
(2) Çevresel kalite standartları belirlenene
kadar Ek-5’te verilen tablolardaki limit değerlere uyulur. Belirli kirleticiler
ile ilgili çevresel kalite standartları belirlendikten sonra alıcı ortamlara atıksu
deşarjları ile ilgili gerekli düzenlemeler, ilgili kurum/kuruluşlarca yapılır.
(3) Çevresel kalite standartları belirlenirken
havza bazında noktasal ve yayılı kirlilik kaynakları ile birlikte su ortamında gerçekleştirilen
daha önceki izleme verilerinin envanteri Bakanlıkça yapılır.
(4) Toplanan envanter bilgileri değerlendirilir
ve çevresel kalite standartları Ek-5 dikkate alınarak belirlenir.
(5) Karışım bölgesinin bittiği noktada çevresel
kalite standardının aşılmaması kaydıyla, özellikleri Ek-8’de tanımlanan karışım
bölgesinde çevresel kalite standardı aşılabilir.
(6) Su ürünleri istihsal alanları ile ilgili
alıcı ortam standartları Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca belirlenir.
Referans
Madde 11 – (1) Ulusal izleme programından elde edilen neticelerin mukayese edilebilirliğini
sağlamak ve izleme neticelerinin ekolojik duruma göre sınıflandırmasını yapmak maksadıyla
her tipolojiye uygun olarak referans şart veya referans su kütlesi seçilir.
(2) Seçilen referans su kütlesinin, sınıfı
belirlenecek olan su kütlesi ile benzer tipolojik özelliklere sahip ve tabii duruma
en yakın veya tabii durumdan çok az sapma göstermiş olması gerekir.
(3) Referans su kütlesinin olmadığı durumlarda
referans şartlar Bakanlıkça belirlenir.
Yüzeysel suların sınıflandırılması
Madde 12 – (1) Yüzeysel sular için çevresel sınıflandırma, ekolojik ve kimyasal durumun
ortak değerlendirmesiyle Ek-2’de verilen değerlendirme şemaları göz önüne alınarak
Bakanlıkça yapılır. Kimyasal durum, öncelikli maddelerin izlenmesi neticesinde belirlenir.
Ekolojik durum, su kütlesinin biyolojik, hidromorfolojik, genel kimyasal ve fiziko-kimyasal
kalite unsurları ile birlikte belirli kirleticilerin izlenmesi ve beraberce değerlendirilmesi
ile belirlenir.
İzleme verilerinin değerlendirilmesi
Madde 13 – (1) Bir yıllık izleme verilerinde veri sayısı 10’un altında ise aritmetik ortalama
alınarak değerlendirme yapılır. İlk üç yılda numune sayısı 10’un üzerinde olan verilerin
değerlendirmesinde Ek-2 (B-1) ve üç yıl üzeri izleme verilerinin bulunduğu durumlarda
yapılacak değerlendirmede Ek-2 (B-2)’de verilen metotlar kullanılır.
(2) Yüzeysel suların sınıflandırılmasına yönelik
değerlendirme, Ek-6’daki izleme tablolarından (Tablo 7.1, 7.2, 7.3) elde edilen
veriler doğrultusunda Ek-5 Tablo 5’teki kriterler kullanılarak Ek-2’deki Yüzeysel
Su Kütlelerinin Sınıflandırma Şemasına göre yapılır.
(3) Kimyasal ve ekolojik durum değerlendirilmesinde,
su kütlelerinin karışım bölgelerinin akış yönündeki uç tarafında seçilecek noktalardaki
izleme neticeleri dikkate alınır.
(4) Su kütlesinin nihaî sınıfı, ekolojik ve
kimyasal durumlarının birlikte değerlendirilmesi neticesinde tespit edilir. Sınıf
tespitinde belirleyici olan ekolojik durumdur. Kimyasal kalite parametreleri izleme
neticelerinin, çevresel kalite standartlarından yüksek çıkması halinde tespit edilen
kimyasal durum, su kalite sınıfını belirleyen ekolojik kalite durumunu sadece bir
sınıf aşağıya indirir ve asgari orta seviyeye düşürür.
(5) Su kütlelerinin sınıflandırılması, Ek-6’daki
parametrelere göre izleme yapılıncaya kadar, Ek-5’te verilen kalite kriterlerine
göre yapılır.
Trofik seviye belirlenmesi
Madde 14 – (1) Kıyı ve geçiş sularının trofik seviyeleri, Ek-7’de yer alan Tablo 8 ve
Tablo 9’a göre belirlenir, hesaplanır ve seçilen referans noktasındaki izleme verileri
ile karşılaştırılarak değerlendirilir.
(2) Göl, gölet ve baraj rezervuarlarının trofik
seviyeleri Ek-7’de yer alan Tablo 10’da verilen sınıflandırmaya göre belirlenir.
Değerlendirme neticesinde su kütlesinin trofik seviyesinin durumuna göre, su kalitesinin
iyileştirilmesine yönelik olarak uygun tedbirleri Bakanlık, ilgili kurum ve kuruluşlarla
koordineli olarak belirler ve uygulamaların takibini yapar.
(3) İçme ve kullanma suyu temin edilen rezervuarlarda
balık yetiştiriciliği tesisleri kurulamaz. Ancak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce
ekonomik bölge oluşturulan rezervuarlarda, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile
müştereken belirlenen uygulama esasları çerçevesinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
ve Bakanlıktan olumlu görüş almak kaydıyla su ürünleri avcılığına ve maksimum su
seviyesindeki göl alanı75.000 ha’dan büyük baraj göllerinde minimum su kotundaki
rezervuar alanının %0,1’ine kadar alanda su ürünleri yetiştiriciliğine izin verilebilir.
İçme suyu alma yapısına en az 1000 metreden daha yakın olan alanlarda ve bu yapıların
bulunduğu koylarda su ürünleri yetiştiriciliği yapılamaz.
(4) Baraj göllerinde minimum su kotundaki rezervuar
alanının Bakanlıkça taşıma kapasitesi belirlenene kadar, en fazla %3’üne kadar alanda
Bakanlığın uygun görüşü ile balık yetiştiriciliği tesislerinin kurulmasına izin
verilir.
(5) Balık yetiştiriciliği tesislerinin, su
sirkülasyonunun kolay sağlanabildiği, oligotrofik ve mezotrofik gölet ve baraj göllerinde
faaliyet göstermesi esastır. Balık yetiştiriciliğinin yapıldığı alanların su kalitesi
Bakanlıkça izlenir ve değerlendirilir. İzleme neticesinde Bakanlıkça gerekli görülmesi
hâlinde gölet ve baraj gölünün özümleme kapasitesi belirleninceye kadar yeni kurulacak
balık yetiştiriciliği tesislerinin faaliyet göstereceği alanda, su kalite parametreleri
Bakanlıkça belirlenecek esaslara uygun şekilde ölçülür. Ölçüm neticeleri, Ek-7’de
yer alan Tablo 10’a göre Bakanlıkça değerlendirilir.
(6) Balık yetiştiriciliği tesisleri faaliyete
başladıktan sonra, faaliyet sahibi tarafından su kalite parametreleri ile alakalı
olarak yaptırılan analiz sonuçları Bakanlığa sunulur.
Kirliliğin önlenmesi
Madde 15 – (1) Bakanlıkça yapılacak izleme neticesinde su kalitesinin ve/veya çevresel
kalite standartlarının olumsuz yönde etkilendiğinin tespit edildiği durumlarda yetkili
idare/idarelerce duruma ilişkin bildirim yapılır, yetkili idare/idarelerce gerekli
önlemler alınır, uygulamaların takibi Bakanlıkça yapılır.
Su kalitesi yönetimi için tedbirler programı
Madde 16 – (1) Bakanlık, yüzeysel su kirliliğinin önlenmesi için izleme programı neticesinde
elde edilen verileri ve bu veriler kullanılarak ihtiyaç duyulması halinde yapılacak
modellemenin neticelerini dikkate alarak, ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte
bir tedbirler programı hazırlar. Hazırlanan tedbirler programında öncelikle zayıf
ve kötü durumdaki su kütleleri için belirlenmiş olan tedbirler uygulanır. Tedbirlerin
uygulamalarının takibi Bakanlıkça yapılır.
(2) Programı çerçevesinde yapılan izlemelere
göre iyileşme eğiliminin görülmediği ve/veya kötüye gidişin tespit edildiği noktalarda,
iyileşmenin gerçekleşmeme sebepleri ayrıntılı olarak analiz edilir, gerektiğinde
kalitenin kötüleşmesine yol açan parametreler açısından izleme sıklığı artırılır
ve detaylı bilimsel çalışmalar Bakanlıkça yapılır ve/veya yaptırılır.
(3) Başta kıyı ve geçiş suları olmak üzere
bütün yüzeysel sularda iyileştirme maksadıyla yapılacak olan tarama işlemleri sonucunda
ortaya çıkan atık ve/veya artık rüsubatın tekrar su ortamında bertarafını sağlayacak
olan boşaltma işleminden önce, atık ve/veya artıkların muhteviyatı belirlenir. Boşaltılacağı
alanı kimyasal ve ekolojik açıdan olumsuz olarak etkilemeyeceğini belirten bilimsel
raporun ilgili kurum ve kuruluşlara sunulmasını müteakip, rapor doğrultusunda gerçekleştirilecek
uygulamaların takibinin yapılabilmesi için ilgili kurum ve kuruluşlarca Bakanlığa
bilgi aktarımında bulunulur.
(4) Tedbirler programı içerisinde belirtilen
tüm koruma tedbirlerinin ekolojik etkinliği ve fayda analizi Bakanlıkça yapılır.
(5) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında alınan
temel tedbirler dışında yüzeysel sularda koruma veya iyileştirme sağlamak maksadıyla
gerekli çalışmaları yapar, ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte ilave tedbirleri
belirler ve uygulamaların takibini yapar.
(6) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren beş yıl içerisinde Bakanlık tarafından, ilgili kurum ve kuruluşlarla birlikte,
altı yıllık dönemler için Tedbirler Programı hazırlanır ve uygulamaların takibi
yapılır. Bu dönemlerin ikinci yarısından itibaren Tedbirler Programı gözden geçirilir
ve güncellenir. Güncelleştirilmiş program uyarınca oluşturulan yeni veya gözden
geçirilmiş tedbirlere, oluşturulmalarından itibaren üç yıl içerisinde işlerlik kazandırılır.
Koruma bölgeleri
Madde 17 – (1) Ek-3’te verilen koruma bölgeleri için belirlenen özel koruma şartları dışında
uygulanması gereken tedbirlerin bulunması durumunda, bunlar Tedbirler Programında
belirtilir.
(2) Bakanlık, bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde
sayılan alanlarda, gerekli görüldüğü hallerde Tedbirler Programında belirtilen hususlardan
daha kısıtlayıcı tedbirleri ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak belirler
ve uygulamaların takibini yapar.
BEŞİNCİ BÖLÜM: Çeşitli ve Son Hükümler
İzleme
Madde 18 – (1) Bakanlıkça oluşturulacak izleme programı çerçevesinde ve bu Yönetmelik
kapsamında, yüzeysel suların kalite ve miktarının izlenmesi sağlanır. Elde edilen
veriler Ulusal Su Veri Tabanına aktarılarak su kalitesinin değerlendirilmesi ve
sınıflandırılması Bakanlıkça yapılır.
(2) Yüzeysel sulardan numune alınması ilgili
mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Denetim ve yaptırım
Madde 19 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilen yüzeysel su kütlelerinin mevcut
durumunun bozulmasına yol açan faaliyetler, ilgili mevzuat çerçevesinde ilgili kurum
ve kuruluşlarca denetlenir ve gerektiğinde yaptırım uygulanır.
İstisnaî haller
Madde 20 – (1) Yüzeysel su kütlelerinin kalitesinin iyileştirilmesi maksadıyla belirlenen
hedeflere ulaşılmasının herhangi bir sebeple mümkün olamaması ve bu durumun bilimsel
olarak ortaya konulması halinde hedefin uygulanması istenmez ve yeni çevresel hedefler
Bakanlıkça belirlenir.
(2) Yüzeysel su kaynaklarının korunması, kirlenmesinin
önlenmesi ve kirlenmiş olan su kaynaklarının su kalitesinin iyileştirilmesi maksatlarıyla
bölgenin hidrolojik, ekolojik ve çevresel özellikleri ile birlikte, alanın jeolojik
formasyonu ve/veya arka plan konsantrasyonları dikkate alınır.
(3) Kaza ve doğal afetler dolayısıyla su kalitesinin
bozulduğunun ve su kütlesinin doğal zenginleşmeye uğradığının tespit edilmesi halinde,
belirlenen çevresel hedefler Bakanlıkça gözden geçirilir ve yeni çevresel hedefler
belirlenir.
(4) Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda sayılan
istisnalar, hiçbir halde su kalitesinin korunması için zorunlu şartları yok sayamaz.
Yürürlükten kaldırılan hükümler
Madde 21 – (1) 31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Kirliliği
Kontrolü Yönetmeliğinin 7 nci, 8 inci, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 14 üncü ve 15 inci
maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 22 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 23 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Orman ve Su İşleri Bakanı yürütür.
Yorumlar
Yorum Gönder