tebliğler-2
3-Hazine Arazilerinin Tersane
Yatırımlarına Tahsisinde Uygulanacak Esas Ve Usullere İlişkin Tebliğ
Maliye Bakanlığı ile Ulaştırma Bakanlığından
Resmi Gazete Tarihi : 18/02/2006
Resmi Gazete Sayısı : 26084
Amaç
Madde 1 - Bu Tebliğin amacı; Hazinenin özel mülkiyetinde olan veya Devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerlerde, Müsteşarlıkça da uygun görülecek projeye dayalı olarak
tersane yapmak isteyen gerçek kişilerin ve özel hukuk tüzel kişilerinin proje hazırlamasına,
bu kişilere bedeli karşılığında ön izin verilmesine, kullanma izni verilmesine ve
irtifak hakkı tesisine ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 - Hazinenin özel mülkiyetinde olan veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
taşınmazlardan Maliye Bakanlığı ile Müsteşarlık tarafından uygun görülenler ile
tersane yapmak isteyen gerçek kişiler ve özel hukuk tüzel kişileri tarafından talep
edilen taşınmazların, kalkınma planlarının hedef ve ilkelerine uygun ve projeye
dayalı olarak yapılacak tersane yatırımlarına tahsisi ile bu yatırımlarla ilgili
proje hazırlanması bu Tebliğ esaslarına göre yapılır.
Dayanak
Madde 3 - Bu Tebliğ; 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 2886
sayılı Devlet İhale Kanununun 74 üncü maddesi uyarınca çıkarılan ve 16/12/1984 tarihli
ve 18607 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Devlete Ait Taşınmaz Mal Satış, Trampa,
Kiraya Verme, Mülkiyetin Gayri Ayni Hak Tesis, Ecrimisil ve Tahliye Yönetmeliğinin
72 nci maddesi ile 3621 sayılı Kıyı Kanunu ve 3/8/1990 tarihli ve 20594 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan Kıyı Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 - Bu Tebliğde geçen;
Müsteşarlık: Denizcilik Müsteşarlığını,
Tersane: Her tür, nitelik
ve kapasitedeki deniz araçlarının (gemi, yat, tekne gibi) inşa, bakım, onarım ve
söküm faaliyetlerinin yapılmasına uygun olarak donatılmış teknik, idari ve sosyal
alt yapıya sahip tesisler ile bunların bütünleyicisi olan her türlü kıyı yapılarını
(kızak, iskele, rıhtım gibi) ve bunlara yönelik yan sanayi tesislerini,
Avan Proje: Tersane yatırımına ilişkin teknik ve mali unsurları içeren ayrıntılı taslak
çalışmayı,
ifade eder.
Başvuru ve inceleme
Madde 5 - Hazinenin özel mülkiyetinde olan veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan
ve imar planında tersane alanı olarak ayrılan veya imar planı bulunmayan yerlerde
tersane yatırımı yapmak isteyen yatırımcılar, bu arsa ve araziler üzerinde yapılacak
tersane yatırımı hakkında hazırlanan avan proje ile birlikte yatırımın yapılacağı
taşınmaza ait bilgileri içeren bir dilekçe ile Müsteşarlığa başvurarak, bu yerlerin
bedeli karşılığında ön izin verilmesi, kullanma izni verilmesi veya irtifak hakkı
tesisi suretiyle kendilerine tahsisini isteyebilirler.
Müsteşarlık, talep edilen veya tersane yapılmasında
yarar gördüğü taşınmazın üzerinde tersane yapılması amacıyla, yatırımcıların avan
projelerini sunmaları için ilana çıkılmadan önce taşınmazın tahsisi hakkındaki mutabakatını
Maliye Bakanlığından ister.
Maliye Bakanlığı, bu Tebliğ kapsamında değerlendirilmesinde
ve üzerinde tersane yapılmasında sakınca bulmadığı yerler hakkında uygun görüşünü
ve mutabakatını Müsteşarlığa bildirir.
İlan
Madde 6 - Bu Tebliğin 5 inci maddesi uyarınca belirlenen yerlerde tersane yapılması için
Maliye Bakanlığınca ön izin verilmesine, kullanma izni verilmesine veya irtifak
hakkı tesisine esas olmak üzere, Müsteşarlık tarafından, avan projelerini sunmaları
yatırımcılara ilan yolu ile duyurulur. İlan, Resmi Gazetede veya Türkiye genelinde
dağıtımı yapılan ve günlük tirajı 100.000'in üzerinde olan gazetelerde 5 gün ara
ile iki kez yapılır.
İlanda;
a) Yatırımın yapılacağı
il, ilçe, mahalle, köy ile mevkii, pafta, ada, parsel numarası ve yüzölçümü,
b) İmar durumu,
c) Yapılacak yatırımla
ilgili asgari teknik bilgiler,
d) 7 nci maddede belirtilen
hususlar ile ilgili istenecek bilgi ve belgelerin neler olduğu,
e) Başvuruların hangi
tarih ve saate kadar nereye yapılacağı,
yer alır.
Yatırımcıdan istenecek bilgi ve belgeler
Madde 7 - Başvurularda aşağıdaki bilgi ve belgelerin bulundurulması zorunludur.
I - Yatırımcı hakkındaki bilgiler
1-Yatırımcının; adı, soyadı, unvanı, faaliyet
konusu, adresi, telefon, faks varsa e-posta,
2-Tersane faaliyetlerine ilişkin deneyimi,
3-Taşınır ve taşınmaz mal varlığı,
4-Varsa, son yıla ait onaylı bilanço ve kar
/ zarar cetveli,
5-Tüzel kişilerde ana sözleşme ve değişikliklerin
yayımlandığı Ticaret Sicil Gazetesinin aslı veya noter tasdikli örneği,
6-Varsa kayıtlı bulunulan meslek odası adı,
sicil belgesi, vergi numarası,
7-Yatırımcının veya varsa yetkili temsilci/temsilcilerinin
imza sirküleri ve/veya yetki belgesi.
II - Yatırım hakkındaki bilgiler
1 - Proje hakkında genel bilgi,
2 - Toplam alan (m)=kapalı alan + açık alan,
3 - Toplam istihdam durumu (mühendis + teknik
personel + diğer personel),
4 - Kızakların türleri (raylı, sabit kızak
gibi) ve ebatları (en x boy metre olarak),
5 - İskele ve rıhtımın adedi ve ebatları (
en-boy metre olarak ),
6 - Yapılması öngörülen kapalı atölyelerin
ebatları ve işlevleri,
7 - Yeni gemi inşa kapasitesi (cgt/yıl) veya
cinsi (dwt/yıl), / sökülebilecek en büyük gemi boyu ve kapasitesi (ton/yıl),
8 - Tersanede inşa edilebilecek en büyük gemi
tonajı (cgt) veya cinsi (dwt) ve yıllık adedi,
9 - Yeni gemi inşada hedeflenen çelik işleme
kapasitesi (ton/yıl),
10 - Yapılacak ise bakım-onarımdaki çelik işleme
kapasitesi (ton/yıl),
11 - Varsa, kuru havuz / yüzer havuz ebatları
(en x boy x derinlik metre olarak), havuzlanacak en büyük gemi tonajı (cgt),
12 - Tesise ait genel yerleşim planı,
13 - Projedeki yatırımların hangi sürede bitirileceğini
gösterir termin planı,
14 - Yatırım yapılacak alanın, kıyı kenar çizgisinin
kara ve deniz tarafında yer alan kısımlar üzerindeki yatırıma ilişkin, ayrı ayrı
maliyet hesabı ile yatırım için planlanan finansman kaynağı (kredi, öz sermaye,
fon gibi),
15 - Tersanede kullanılacak kreynlerin türleri
(jib, gantry gibi), ebatları ve kaldırma kapasiteleri (ton olarak),
16 - Atık kabul tesisi bilgileri ( genel yerleşim
planında gösterilecek).
Projenin değerlendirilmesi
Madde 8 - Yatırımcılar tarafından verilen avan projeler Müsteşarlıkça değerlendirilerek,
uygun bulunanlar, bu projelerin uygulanacağı taşınmazlar hakkında ön izin verilmesi,
kullanma izni verilmesi veya irtifak hakkı tesis edilmesi için Maliye Bakanlığına
gönderilir.
Aşağıdaki koşulların herhangi birinin varlığı
halinde, ilan yapılmadan avan proje hazırlanması ve Müsteşarlığa verilmesi konusunda
yatırımcılara ön izin verilebilir.
a) Yatırım yapılması
talep edilen Hazinenin özel mülkiyetinde veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
yerlerin geri sahasında talep sahibi yatırımcının mülkiyetinde, yasal bir hakka
istinaden fiilen kullanımında veya bu yatırımcıya daha önce Maliye Bakanlığınca
kullanma izni verilen veya irtifak hakkı tesis edilmiş olan Hazinenin özel mülkiyetinde
veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazların bulunması, bu alanların
da yapımı talep edilen kıyı tesisi ile proje bütünlüğü taşıyor olması ve birlikte
kullanılmasında zorunluluk bulunmasının tespiti durumunda talep sahibi yatırımcıya,
b) Müsteşarlık tarafından
uygun görülecek tevsii yatırımları için yatırımcı/yatırımcılara,
2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 51 inci
maddesinin (g) fıkrası uyarınca bedeli karşılığında kullanma izni verilmesi veya
irtifak hakkı tesis edilmesi için Müsteşarlık tarafından doğrudan Maliye Bakanlığına
teklifte bulunulur.
Ön izin, kullanma izni ve irtifak hakkı
Madde 9 - Müsteşarlık tarafından, avan projesi uygun görülen yatırımcı/yatırımcıların
Maliye Bakanlığına bildirilmesini müteakip, yatırım yapılacak yerin onaylı imar
planı ve bu yer üzerinde yapılacak tesislere ilişkin uygulama projelerinin hazırlanması
ve benzeri işlemlerin yerine getirilmesi amacıyla, Maliye Bakanlığınca belirlenen
koşullarla ve bedeli karşılığında, bu yatırımcılar arasında 2886 sayılı Devlet İhale
Kanununun 51 inci maddesinin (g) fıkrası uyarınca bir yıl süreli ön izin ihalesi
yapılır. Gerekli hallerde bu süre Maliye Bakanlığınca bedeli karşılığında uzatılabilir.
Yatırımcı ön izin süresi içinde yükümlülüklerini
yerine getirmediği veya yatırım yapmaktan vazgeçtiği takdirde ön izni iptal edilir
ve tahsil edilen ön izin bedeli de iade edilmez.
Yatırımcı ön izin süresi içinde yükümlülüklerini
yerine getirdiği takdirde, Maliye Bakanlığından kullanma izni verilmesi veya irtifak
hakkı tesis edilmesi talebinde bulunur.
Yatırımcı tarafından, ön izin süresi bitmeden
önce kullanma izni verilmesi veya irtifak hakkı tesis edilmesinin talep edilmesi
halinde, ön izin sözleşmesinde öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmiş olması
kaydıyla, ön izin süresinin kalan kısmına ilişkin bedel, tesis edilecek kullanma
izni veya irtifak hakkı bedelinden mahsup edilir.
Bedel
Madde 10 - Yatırım yapılacak taşınmazın:
Ön izin bedeli; İlk veya uzatılan dönemlere ilişkin yıllık tahmini ön izin bedeli, toplam proje
maliyet bedelinin % 0,1 (binde bir)'inden,
Kullanma izni bedeli; İlk yıl tahmini kullanma izni bedeli, toplam proje maliyet bedelinin % 0,5
(binde beş)'inden,
İrtifak hakkı bedeli; İlk yıl tahmini irtifak hakkı bedeli, toplam proje maliyet bedelinin % 0,5
(binde beş)'inden,
az olmamak üzere Maliye Bakanlığınca belirlenir.
Ancak, yukarıda belirtilen ön izin, kullanma
izni ve irtifak hakkı bedelleri; varsa yatırıma konu taşınmazın, yoksa en yakın
taşınmazın emlak vergisi asgari metrekare vergi değeri esas alınarak hesaplanan
değerin % 1 (yüzde bir)'inden az olamaz.
Müteakip yıllar kullanma izni ve irtifak hakkı
bedelleri, bir önceki yıl kullanım bedelinin Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan
Üretici Fiyatları Endeksi (bir önceki yılın aynı ayına göre % değişim oranı)oranında
artırılması suretiyle hesaplanır. Ancak, hesaplanan bu bedel, kullanma izni ve irtifak
hakkı için yatırıma konu taşınmazın emlak vergisi asgari metrekare vergi değeri
esas alınarak hesaplanan değerin % 1 (yüzde bir)'inden az olamaz.
Ayrıca, kullanma iznine ve irtifak hakkına
konu Hazine taşınmazının veya Devletin hüküm ve tasarrufu altında olan yerler üzerinde
gerçekleştirilecek tesislerin işletmeye geçmesinden sonra, yatırımcı tarafından,
tesislerin işletilmesinden elde edilecek toplam yıllık işletme hasılatı üzerinden
Hazinece % 1 (yüzde bir) oranında pay alınır.
İşletme hasılatı; işletmenin esas faaliyetleri
çerçevesinde satılan mal veya hizmetler karşılığında alınan ya da tahakkuk ettirilen
her türlü bedellerle, vade ve kur farkları, faiz ve kira gelirleri ile diğer gelirlerden
oluşur. Yıllık işletme hasılatını gösteren mali tablolar 1/6/1989 tarihli ve 3568
sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanununa göre yetkili kılınan yeminli mali müşavirlere tasdik ettirilerek
en geç bilanço dönemini takip eden Mayıs ayı sonuna kadar ilgili Defterdarlık/Malmüdürlüğüne
verilir ve işletme hasılatından alınacak pay ilgili Defterdarlık/Malmüdürlüğüne
yatırılır.
Ön izin, kullanma izni ve irtifak hakkı bedelleri
ile toplam yıllık işletme hasılatı üzerinden alınacak paylar, kalkınmada öncelikli
yerlerde yüzde elli oranında indirimli olarak uygulanır.
Diğer taraftan, lehine kullanma izni verilen
veya irtifak hakkı tesis edilen yatırımcı tarafından; tesisin tamamının veya bir
kısmının Maliye Bakanlığından izin alınması şartıyla, üçüncü kişilere kiraya verilmesi
halinde; hak lehdarından brüt kiranın % 25 (yüzde yirmibeş)'i oranında, kiracı/kiracılardan
ise tesisin işletilmesinden elde edilecek toplam yıllık işletme hasılatından, hak
lehdarına ödenen kira bedeli mahsup edildikten sonra bulunacak tutar üzerinden %
1 (yüzde bir)'i oranında ayrıca pay alınır. Kiracılardan alınmayan işletme hasılatı
payları hak lehdarından alınır.
Kullanma izninin ve irtifak hakkının devri
Madde 11 - Bu Tebliğ hükümlerine
göre lehlerine kullanma izni verilen veya irtifak hakkı tesis edilen yatırımcılarca,
kullanma izninin veya irtifak hakkının üçüncü kişilere devredilmesinin talep edilmesi
halinde; varsa ödenmeyen geçmiş yıllar kullanma izni ve irtifak hakkı bedelleri
ile yıllık işletme hasılatı bedellerinin gecikme zamları ile birlikte ödenmesi,
irtifak hakkı veya kullanma izni sözleşmelerinde belirtilen hükümlere ilişkin olarak
herhangi bir başka aykırılık var ise bu aykırılıkların giderilmesi ve bu yatırımcılar
tarafından, kullanma izninden veya irtifak hakkından dolayı açılmış davalar var
ise, bu davalardan tüm yargılama giderleri üstlenilerek kayıtsız ve şartsız feragat
edilmesi ve yeni sözleşme düzenlenmesi kaydıyla, kullanma izninin ve irtifak hakkının
üçüncü kişilere devredilmesine, Müsteşarlığın uygun görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca
izin verilebilir.
Kullanma izni ve irtifak hakkı süresi
Madde 12 - Bu Tebliğ kapsamında
kalan yerler ile ilgili olarak; yatırımcı ile yapılacak olan kullanma izni ve irtifak
hakkı sözleşmelerinin süresi yirmidokuz yıldan fazla olamaz.
Kullanma izni süresi, sözleşmenin taraflarca
imzalanarak noterde tasdik ettirildiği tarihte, irtifak hakkı süresi ise, hakkın
tapuya tescil edildiği tarihte başlar.
Yatırıma başlama ve bitirme süreleri
Madde 13 - Yatırımcı, kullanma izninin verildiği veya irtifak hakkının tesis edildiği tarihten
itibaren proje termin planında ve sözleşmede belirtilen süre içerisinde yatırıma
başlamak ve bitirmek zorundadır. Aksi takdirde geçen her gün için, taşınmazın emlak
vergisi asgari metrekare vergi değerinin on binde üçü oranında cezai şart uygulanır.
Yatırımın ve işletmenin denetimi
Madde 14 - Maliye Bakanlığı ile Müsteşarlık, kullanma izni veya irtifak hakkı süresi içerisinde,
yatırım konusu taşınmazın üzerindeki yapı ve tesisleri müştereken kontrol etmeye
veya ettirmeye yetkilidir.
Yapılacak kontrol ve denetimler sonucunda tespit
edilen hata veya noksanlıkların, Maliye Bakanlığınca belirlenecek süre içerisinde
yatırımcı tarafından giderilmesi zorunludur.
Sözleşme süresinin sona ermesi
Madde 15 - Kullanma izni veya irtifak hakkı sözleşmesi tanınan süre sonunda bitecektir.
Ayrıca, yatırımcı tarafından; kullanma izni veya irtifak hakkı sözleşmesinde belirtilen
hükümlere aykırı davranılması veya yatırımcının kendi isteğiyle yatırımdan vazgeçmesi
halinde, sözleşme iptal edilir ve alınan teminatlar Hazineye irat kaydedilir.
Bu durumda, taşınmaz ile kullanma iznine veya
irtifak hakkına dayalı olarak yapılan yapı ve tesislerden, taşınır nitelikli olanlar
hariç olmak üzere, binalar sözleşmenin sona ermesiyle veya iptaliyle birlikte Hazineye
intikal eder ve yatırımcı yaptığı yatırımdan dolayı her hangi bir hak, tazminat
veya talepte bulunamaz.
Uygulanacak hükümler
Madde 16 - Yatırımcı proje gereğince yapacağı yapı ve tesislerle ilgili her türlü izinleri
yetkili mercilerden almak ve yürürlükteki mevzuat hükümlerine uymak zorundadır.
Bu Tebliğde hüküm bulunmayan hallerde, 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu, bu Kanunun 74 üncü maddesine dayanılarak çıkarılan Yönetmelik,
3621 sayılı Kıyı Kanunu ve Kıyı Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmelik ve 4721
sayılı Türk Medeni Kanunu ile diğer ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırma
Madde 17 - 4/9/2004 tarihli ve 25573 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Hazine Arazilerinin
Tersane Yatırımlarına Tahsisinde Uygulanacak Esas ve Usullere İlişkin Tebliğ değişiklikleri
ile birlikte yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde 1 - a) 4/9/2004 tarihinden önce yatırım yapılarak işletilen ve Müsteşarlık tarafından
muhafazası uygun görülen yatırımların bulunduğu yerler hakkında bu yerlerde yatırım
yapmış yatırımcı/yatırımcılara,
b) 4/9/2004 tarihinden
önce resmi müracaatları yapılmış ve yasal prosedürü başlatılmış olan yatırımcı/yatırımcılara,
ilan yapılmadan avan proje hazırlanması için
ön izin verilebilir. Ancak, bu maddeye göre ön izin talebinde bulunacakların en
geç 31/12/2006 tarihine kadar Müsteşarlığa müracaat etmeleri zorunludur. Bu tarihten
sonra yapılacak başvurular dikkate alınmaz.
Tebliğ olunur.
***
4-Milli Emlak Genel Tebliği(Sıra No: 323)
Maliye Bakanlığından:
Resmi Gazete Tarihi : 26/04/2009
Resmi Gazete Tarihi : 27211
I. GİRİŞ
(1) 29/4/1969 tarihli ve 1164 sayılı Arsa Üretimi
ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesinde; "28/12/1960 tarihli
ve 189 sayılı Kanun kapsamında bulunanlar ile herhangi bir kamu hizmetine tahsis
edilmiş arazi ve arsalar hariç olmak üzere Toplu Konut İdaresi Başkanlığının talebi,
Maliye ve Bayındırlık ve İskân bakanlarının müşterek teklifi ve Başbakanın onayı
ile belirlenen arsa üretim alanlarında bulunan Hazineye ait arsa ve araziler ve
Hazine adına tescil edilecek arsa ve arazilerin mülkiyeti Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
bedelsiz olarak devredilir. Kamu hizmetlerine ayrılan yerler ile Maliye Bakanlığınca
değişik ihtiyaçlarla talep edilen taşınmazlar bedelsiz olarak Hazineye iade edilir."
hükmü yer almaktadır.
(2) Bu hüküm uyarınca, tapuda Hazine adına
tescilli taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki tescil harici olan
ve Hazine adına tapuya tescil edilecek taşınmazların Toplu Konut İdaresi Başkanlığına
devrine ilişkin işlemlerin ivedilikle sonuçlandırılması amacıyla bu Genel Tebliğ
düzenlenmiştir.
II. TANIMLAR
(1) Bu Genel Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
b) Başkanlık: Toplu Konut İdaresi Başkanlığını,
c) Kanun: 29/4/1969 tarihli ve 1164 sayılı
Arsa Üretimi ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanunu,
ç) MEOP: Milli Emlak Otomasyon Projesini,
d) Tebliğ: Bu Genel Tebliği,
ifade eder.
III. ARSA ÜRETİM ALANI
(1) Kanunun ek 4 üncü maddesi uyarınca Başkanlık
tarafından arsa üretim alanı olarak belirlenmesi talep edilen bölgede kalan ve Bakanlıkça
arsa üretim alanı onayı Başbakanlığa teklif edilmeden önce Valiliklere (Defterdarlık),
bölgenin ilçe sınırları içinde olması halinde ise Valiliklere (Defterdarlık) de
bilgi verilmek suretiyle Kaymakamlıklara (Malmüdürlüğü) bildirilen taşınmazların
mahallindeki dosyaları üzerinde inceleme yapılarak dosyalardaki mevcut bilgiler,
Valilikler (Defterdarlık) ve Kaymakamlıklarca (Malmüdürlüğü); Bakanlık yazısının
ulaşmasından itibaren iki iş günü içerisinde MEOP kapsamında "Hazine Taşınmazlarının
Toplu Konut İdaresine Devrine İlişkin Bilgi Formu (Ek-1)" doldurulacak ve ilgili
programa veri girişi yapılacaktır. Ayrıca, arsa üretim alanı onayı beklenilmeksizin
devir işlemlerine hazırlık olması amacıyla, Tebliğin "Devir İşlemlerinin Yürütülmesi"
başlıklı beşincibölümünde belirtilen işlemlere başlanılacaktır.
(2) Arsa üretim alanı olarak belirlenmesi talep
edilen bölgede kalan taşınmazlardan; MEOP bilgileri üzerinden yapılacak inceleme
sonucunda, Tebliğin "Devredilmeyecek Taşınmazlar" başlıklı altıncı bölümünde
sayılan kanunlar kapsamında tahsis edildiği veya irtifak hakkı veya kullanma izni
verildiği anlaşılanlar ile mülkiyeti ihtilaflı veya herhangi bir nedenle devrinde
sakınca olduğu belirlenen taşınmazlar, arsa üretim alanı dışında tutulacaktır. Taşınmazın
mahallindeki dosyasında bulunması gereken bilgilerin MEOP kayıtlarında güncellenmesi
Valiliklerin (Defterdarlık) sorumluluğundadır.
(3) Hazine taşınmazlarının devrine yönelik
işlemlerin doğru ve zamanında sonuçlandırılması amacıyla; 12/3/1982 tarihli ve 2634
sayılı Turizmi Teşvik Kanunu gereği ilan edilen kültür ve turizm koruma ve gelişim
bölgeleri ve turizm merkezleri, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca
ilan edilen özel çevre koruma bölgesi ve 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında ilan edilen
uygulama alanlarına ilişkin bilgiler ile diğer bilgilerin temin edilerek MEOP sistemine
girilmesi ve kayıtların güncelliğinin sağlanması gerekmektedir.
IV. ÖN İZİN
(1) Başkanlıkça talep edilmesi halinde, arsa
üretim alanı olarak belirlenen alanda; imar planının yapılması, değiştirilmesi,
tescil, ifraz, tevhit ve benzeri işlemlerin yerine getirilebilmesi ve bu işlemlerin
devir işlemleriyle birlikte yürütülmesine imkan vermek amacıyla, Bakanlıkça ön izin
verilebilir.
V. DEVİR İŞLEMLERİNİN YÜRÜTÜLMESİ
(1) Arsa üretim alanı onayının Valiliklere
(Defterdarlık) veya Kaymakamlıklara (Malmüdürlüğü) iletilmesini müteakip, bu konudaki
işlemler aşağıdaki şekilde yürütülecektir.
a) Devredilecek taşınmazların güncel tapu kaydı
temin edilecek ve taşınmazların devrine engel herhangi bir şerh, beyan veya kısıtlılık
ile özellikle 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanunu kapsamında herhangi bir şerh/beyan olup olmadığı tespit edilecektir.
b)Devri talep edilen taşınmazların,
1) 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında
ilan edilmiş kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgesi ile turizm merkezi,
2) 2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında ilan
edilmiş özel çevre koruma bölgesi,
3) 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine
Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında ilan edilmiş uygulama bölgesi,
4) 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu
kapsamında kıyı ve sahil şeridi,
olarak belirlenen alanda kalıp kalmadığı tespit
edilecektir.
c)Devri talep edilen taşınmazların 9/8/1983
tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman
Kanunu ve 17/10/1983 tarihli ve 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi
Hakkında Kanun kapsamında kalıp kalmadığı hususu İl Çevre ve Orman Müdürlüğünden
sorulacaktır.
ç)Yapılan işlemler sonucunda, devre konu taşınmazların;
1) Tapu kütüklerinde devre engel bir husus
veya 2863 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir şerh veya beyan bulunduğunun,
2) İlgili kamu idarelerine tahsisli olup olmadığına
bakılmaksızın, bu bölümün birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kanunlar kapsamında
belirlenmiş alanlarda bulunduğunun,
3) Tebliğin "Devredilmeyecek Taşınmazlar"
başlıklı altıncı bölümü kapsamında olduğunun,
tespiti hallerinde, başkaca bir yazışma yapılmaksızın
bu taşınmazlar devre konu edilmeyecektir.
d) Devri talep edilen taşınmazların tapu kütüklerinde;
2863 sayılı Kanun kapsamında herhangi bir şerh veya beyanın bulunmaması veya taşınmazların
bulundukları bölgede bu bölümün birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen kanunlar
kapsamında belirlenmiş alanların olmaması halinde, ilgili kamu idareleriyle yazışma
yapılmaksızın devir işlemlerine devam edilecektir.
e) Kanun uyarınca arsa üretim alanı olarak
belirlenen bölgede kalan tapuda Hazine adına tescilli taşınmazlar hakkında "arsa
üretim alanı onayı"nın Valiliğe (Defterdarlık) veya Kaymakamlığa (Malmüdürlüğü)
iletildiği tarihten itibaren devir işlemleri en geç on iş günü içerisinde sonuçlandırılacaktır.
Taşınmazların ilçe sınırları içinde bulunması halinde ise, bu süreye en fazla beş
işgünü ilave edilecektir. Devir işlemleri için ilgili kamu idarelerinden alınması
gereken bilgilere ilişkin yazılar, süre verilmek ve süresi içerisinde cevap verilmediği
takdirde sorumluluğun ilgili kamu idaresine ait olmak üzere işlem tesis edileceği
belirtilmek suretiyle elden veya faks yoluyla gönderilecektir. Devir işlemlerinin
belirtilen süreler içerisinde gerçekleştirilememesi halinde, gerekçeleri ile birlikte
Bakanlığa bilgi verilecektir.
f) Arsa üretim alanı sınırları içerisinde kalmakla
birlikte, Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki tescil harici olan taşınmazların
Hazine adına tapuya tescil işlemleri öncelikle Başkanlık tarafından yapılacaktır.
VI. DEVREDİLMEYECEK TAŞINMAZLAR
(1) Tebliğ kapsamında;
a) Kamu hizmetlerine tahsisli bulunan taşınmazlar,
b) Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki tescil
harici olan ve Hazine adına tapuya tescili mümkün olmayan taşınmazlar,
c) 28/12/1960 tarihli ve 189 sayılı Milli Savunma
Bakanlığı İskân İhtiyaçları İçin Sarfiyat İcrası ve Bu Bakanlıkça Kullanılan Gayrimenkullerden
Lüzumu Kalmayanların Satılmasına Salahiyet Verilmesi Hakkında Kanun kapsamında kalan
taşınmazlar,
ç) 3621 sayılı Kıyı Kanunu kapsamında bulunan
taşınmazlar,
d) 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını
Koruma Kanunu kapsamında kalan taşınmazlar,
e) 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamında
kalan taşınmazlar,
f) 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine
Dair Tarım Reformu Kanununa göre uygulama alanı ilan edilen bölgelerde kalan taşınmazlar,
g) 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri
Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu kapsamında kalan taşınmazlar,
ğ) 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında kalan
taşınmazlar ile 2924 sayılı Orman Köylülerinin Kalkındırılmalarının Desteklenmesi
Hakkında Kanun gereğince Çevre ve Orman Bakanlığı emrine geçen taşınmazlar,
h) 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında
kalan taşınmazlar
ı) 24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı İmar ve
Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı İmar
Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanuna göre tapu tahsis belgesi
verilen taşınmazlar,
i) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata
Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun
kapsamında kalan taşınmazlar,
j) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu
kapsamında kalan taşınmazlar,
k) 2872 sayılı Çevre Kanunu kapsamında özel
çevre koruma bölgesi olarak ilan edilen alanda kalan taşınmazlar,
l) Teferruğ yoluyla edinilen ve edinme tarihinden
itibaren bir yıl geçmemiş taşınmazlar,
m) Kamulaştırma yoluyla edinilip 4/11/1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 23 üncü maddesinde yazılı süresi dolmamış
taşınmazlar,
n) Özel kanun hükümleri gereği kamu kurum ve
kuruluşlarına tahsisi, devri, terki ve kullanım hakkı verilmesi gereken taşınmazlar,
o) Elbirliği halindeki mülkiyet durumu paylı
mülkiyete dönüştürülmemiş taşınmazlar,
Başkanlığa devredilmez.
VII. DEVİR YETKİSİ
(1) Tebliğ kapsamında devrinde sakınca olmadığı
tespit edilen taşınmazların devrine Valilikler (Defterdarlıklar) yetkilidir. Valilikler
(Defterdarlıklar) bu yetkisini devredemez. Taşınmazların ilçe sınırları içinde bulunması
halinde, Kaymakamlıklarca (Malmüdürlüğü) Tebliğin "Devir İşlemlerinin Yürütülmesi"başlıklı
beşinci bölümünde belirtilen işlemler tamamlanarak ve Tebliğin eki "Hazine
Taşınmazlarının Toplu Konut İdaresine Devrine İlişkin Bilgi Formu (Ek 1)" hazırlanarak
Valiliklere (Defterdarlık) onay için gönderilecek, devir işlemleri Valiliklerin
(Defterdarlıkların) onayından sonra gerçekleştirilecektir.
(2) Başkanlığa yapılan devirlerden sonra devredilen
taşınmazların ada, parsel ve yüzölçümleri ile birlikte Bakanlığın 29/8/2007 tarihli
ve 26628 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 313 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliği
uyarınca takdir edilecek satışa esas bedelleri belirtilmek suretiyle bilgiler MEOP
kapsamında ilgili programa aktarılacaktır. Bilgilerin MEOP kayıtlarına doğru olarak
aktarılması Valiliklerin (Defterdarlık) sorumluluğunda olacaktır.
VIII. KAMU HİZMETLERİNE AYRILAN YERLER
(1) Kanun kapsamında Başkanlığa bedelsiz devredilen
taşınmazların tapu kütüğünün beyanlar hanesine; "Kamu hizmetlerine ayrılan
yerler ile Maliye Bakanlığınca değişik ihtiyaçlar için talep edilen taşınmazlar
bedelsiz olarak Hazineye iade edilir." şerhi konulacaktır.
(2) Arsa üretim alanında kalan ve Başkanlığa
devredilen taşınmazların Kanun kapsamında değerlendirilerek arsa üretimine konu
edilmesi ve bu suretle kamu hizmetlerine ayrılan yerler ile Bakanlıkça değişik ihtiyaçlar
için talep edilen taşınmazların Hazineye bedelsiz olarak iade edilmesi halinde,
devredilen taşınmazların tapu kütüklerinde bulunan şerhler terkin edilecektir. Şerh
terkinine ilişkin işlemler Bakanlıktan izin alınmaksızın Valiliklerce (Defterdarlık)
gerçekleştirilecektir.
Tebliğ olunur.
Ekini görebilmek için fihristi kullanınız.
***
5-Milli Emlak Genel Tebliği (Sıra no: 327)
Maliye Bakanlığından:
Resmi Gazete Tarihi : 24/03/2010
Resmi Gazete Sayısı : 27531
I. GİRİŞ
(1) Bu Genel Tebliğ; Bakanlığımızın görev ve
yetkileriyle ilgili işlemlerin yapılmasına ve yürütülmesine ilişkin genel tebliğ,
genelge ve genel yazılarımızla Valiliklere (Defterdarlıklar), Kaymakamlıklara (Malmüdürlükleri)
ve bazı bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarına devredilen yetkilere ilişkin
düzenlemelerin bir Genel Tebliğde toplanması ve ilave bazı yetkilerin devredilmesi
amacıyla hazırlanmıştır.
II. TANIMLAR
(1) Bu Genel Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığı, Millî Emlak
Genel Müdürlüğünü,
b) Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yer:
Türk Medenî Kanunu ile diğer kanunlarda Devletin hüküm ve tasarrufu altında olduğu
belirtilen yerleri,
c) Hazine: Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri
açısından Devlet tüzel kişiliğinin adını,
ç) Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmaz:
Tapuda Hazine adına tescilli taşınmazları,
d) Hazine taşınmazı: Hazinenin özel mülkiyetindeki
taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerleri,
e) İdare: Merkezde Maliye Bakanlığını (Millî
Emlak Genel Müdürlüğü); illerde defterdarlığı (millî emlak dairesi başkanlığı veya
millî emlak müdürlüğü) ve ilçelerde millî emlak müdürlüğünü yoksa malmüdürlüğünü,
f) İtâ amiri: İllerde defterdar ve yetki devredilen
hâllerde millî emlak dairesi başkanını, ilçelerde kaymakamı,
g) Kanun: 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet
İhale Kanununu,
ğ) Yönetmelik: 19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
III. YETKİ
(1) Bakanlığın aşağıda belirtilen işlemleri
devredilen yetkiler kapsamında yürütülecektir.
A. Bağış işlemleri
(1) Gerçek ve tüzel kişiler tarafından Hazineye
yapılacak şartlı veya şartsız ya da mükellefiyetli veya mükellefiyetsiz taşınmaz
bağış işlemleri ile bağış amacında kullanılamaması veya mükellefiyetin yerine getirilememesi
nedeniyle bağışlayana iadesi gereken taşınmazların iade işlemleri, konuyla ilgili
düzenlemeler uyarınca Valilikler (Defterdarlıklar) tarafından yürütülerek sonuçlandırılacaktır.
B. Tescil ve terkin ile ölçü, tersimat ve hesaplamalardan
doğan hataların düzeltilmesi işlemleri
1. Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) ve Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) ile ilgili işlemler
(1) Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) ile Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ);
a) Katma bütçeli idareler olan KGM ile DSİ'nin
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda genel
bütçeli kamu idareleri olarak belirtilmesi sebebiyle, bu Genel Müdürlüklerin mülkiyetinde
olup da 5018 sayılı Kanun hükümleri gereğince Hazine adına tapuya tescili gereken
taşınmazların tapuya tescili,
b) Yapmakla yükümlü oldukları kamu hizmetleri
kapsamında, KGM'nce yol, köprü vb., DSİ'nce ise baraj, gölet vb. yapılmak üzere,
4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre satın alınan
ya da kamulaştırılan taşınmazlar ile bu Genel Müdürlüklerin görev ve hizmetlerinin
ifası için gerekli olan Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin Hazine adına
tapuya tescili,
c) Hazine adına tapuya tescil edilen bu taşınmazlardan
yol, köprü, baraj, gölet vb. olarak tapu kütüğünden terkini gerekenlerin terkin
işleminden sonra kullanma amaç ve şekli değişerek, bu taşınmazların üzerinde 4721
sayılı Türk Medeni Kanununun 999 uncu maddesinde ifade edildiği şekliyle, "tescili
gerekli bir aynî hakkın kurulması" söz konusu olduğunda, bu taşınmazların yeniden
Hazine adına tescil edilmelerinde sorun yaşanmaması bakımından, terkin işlemi sırasında
ayrıca, terkine konu taşınmazların kapatılan kaydının kütük sayfasının beyanlar
hanesine; "Bu taşınmaz,
..
olarak kullanılmak üzere tapu kütüğünden terkin
edilmiş olup, ileride özel mülkiyete konu olabilecek hale geldiği takdirde, aynı
şartlarla yeniden Hazine adına tescil edilir." şeklinde şerh konulması kaydıyla
terkini,
ç) Kısmen terkini gereken taşınmazların terkin
edilecek kısımlarının ifrazı,
d) Bu Genel Müdürlüklerce satın alınan ya da
kamulaştırılan taşınmazlar ile bu Genel Müdürlüklerin görev ve hizmetlerinin ifası
için gerekli olan Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin Hazine adına tapuya
tescili işlemlerinin, gereken hallerde bu taşınmazların yol, köprü, baraj, gölet
vb. olarak kullanılmak üzere tapu kütüğünden terkini işlemleriyle aynı anda ve tek
işlemle eşzamanlı olarak yapılması,
e) Yukarıda belirtilen işlemlerle sınırlı kalmak
kaydı ile bu Genel Müdürlüklerce Hazine adına yapılacak tescil işlemlerinde gerçek
ve tüzel kişilerden tapuda ferağ alınması,
konularında yetkili kılınmıştır.
(2) Ayrıca, birinci fıkrada sayılan yetki devirlerine
ilave olarak; gerek özelleştirme uygulamaları kapsamındaki otoyolların, gerekse
karayolu, köprü gibi kamu hizmet mallarının kamulaştırma sınırları içerisinde kalan,
evveliyatı ve mevcut durum itibariyle tapuda Hazine adına tescilli olan taşınmazların
tapu kütüğünden terkinlerinin ivedilikle yapılabilmesi amacıyla; otoyol, karayolu,
köprü gibi kamu hizmet mallarına isabet eden KGM'ne tahsisli ya da tahsis edilmemiş
olan Hazinenin özel mülkiyetindeki taşınmazların (kapatılan tapu kütüklerinin beyanlar
hanesine gerekli şerhin verilmesi kaydı ile) tapu kütüğünden terkin etmeye bu Genel
Müdürlük yetkili kılınmıştır.
2. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ) ile
ilgili işlemler
(1) 29/4/1969 tarihli ve 1164 sayılı Arsa Üretimi
ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanunun 5273 sayılı Kanun ile değişik ek 4 üncü maddesi
uyarınca; TOKİ'nin yetki ve görev alanlarına giren sahalarda yer alan tescil harici
yerleri, 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun değişik 22 nci maddesi
gereğince Hazine adına tapuya tescil ettirmeye TOKİ yetkili kılınmıştır.
3. 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu
uyarınca yapılacak işlemler
(1) 4342 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin yedinci
fıkrasında yer alan hüküm gereğince ilgili birimce yapılacak izin talepleri, Bakanlığa
intikal ettirilmeksizin, işleme konu taşınmazlar hakkında satış, kiralama, tahsis,
irtifak hakkı tesisi, ağaçlandırma izni gibi talepler bulunup bulunmadığı, bu taşınmazların
başka şekilde değerlendirilmelerinin mümkün olup olmadığı ve mera, yaylak ve kışlak
olarak tespit ve tahdit edilmelerinin daha uygun olup olmayacağı hususlarında gerekli
araştırmalar yapılmak suretiyle Valiliklerce (Defterdarlıklar) değerlendirilerek
sonuçlandırılacaktır.
(2) 4342 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi
uyarınca, bu Kanun kapsamında kalan taşınmazların vasıf değişikliği, Hazine adına
tapuya tescili ve ilgililerine devri işlemleri Valilikler (Defterdarlıklar) tarafından
yapılacaktır.
4. Hazine taşınmazlarıyla ilgili hataların
düzeltilmesi işlemleri
(1) 3402 sayılı Kanunun 41 inci maddesi uyarınca;
Hazine taşınmazlarının, ilgilisinin başvurusu üzerine veya Kadastro Müdürlüklerince
re'sen gerçekleştirilen ölçü, tersimat ve hesaplamalardan doğan hataların düzeltilmesi
işlemlerinden etkilenmesi ya da bu işlemlere konu olması nedeniyle, bu düzeltme
işlemlerine karşı süresi içerisinde dava açılıp açılmayacağı veya muvafakat istenildiği
hallerde olur verilip verilmeyeceği Bakanlığa intikal ettirilmeksizin Valiliklerce
(Defterdarlıklar) incelenecek veya gerektiğinde teknik eleman ve/veya denetim elemanı
görevlendirilmek suretiyle incelettirilecektir.
(2) İnceleme sonucunda;
a) Düzeltme işlemine konu taşınmazın işlem
sonrasında kadastro paftasında ilk tesis kadastrosundaki sınırlarının değişmediğinin
ve düzeltmeye konu hatanın ölçü (planimetre), tersimat veya hesaplamadan kaynaklandığının
ve bu düzeltme işlemi sonucunda komşu taşınmazların yüzölçümünde Hazine taşınmazı
aleyhine bir artış olmadığının anlaşılması durumunda, düzeltme işlemine muvafakat
verilecek ve bu işleme karşı dava açılmayacaktır.
b) Düzeltmeye konu taşınmazın yapılan düzeltme
işlemi sonrasında kadastro paftasında ilk tesis kadastrosundaki sınırlarının değiştiğinin,
bu taşınmaza komşu taşınmazların yüzölçümlerinde Hazine taşınmazı aleyhine ve bu
taşınmazlar lehine bir artış olduğunun anlaşılması durumunda ise; düzeltme işlemine
muvafakat verilmeyecek ve süresi içinde bu işleme karşı gerekli dava açılacaktır.
C. Tahsis işlemleri
(1) Valiliklerin (Defterdarlıklar) tahsis yetkisi;
milli emlak dairesi başkanlığı bulunan illerde milli emlak dairesi başkanı, milli
emlak dairesi başkanlığı bulunmayan illerde defterdar; Kaymakamlıkların (Malmüdürlükleri)
tahsis yetkisi ise; milli emlak müdürlüğü bulunan ilçelerde milli emlak müdürü,
milli emlak müdürlüğü bulunmayan ilçelerde malmüdürü tarafından kullanılacaktır.
1. Valiliklerin (Defterdarlıklar) tahsis yetkisi
(1) 10/10/2006 tarihli ve 26315 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkında
Yönetmeliğin 22 nci maddesine dayanılarak, aşağıda belirtilen tahsis işlemlerini
yapmaya ve kaldırmaya Valilikler (Defterdarlıklar) yetkilidir;
a) Hazine taşınmazları hakkında Bakanlık tarafından
kamu idareleri adına yapılan ön tahsis işleminin; tahsis amacına yönelik olarak
yatırım projesinin hazırlanması, yatırım programına alınması ve tesis veya bina
inşaatına başlanması halinde hizmetin devamı süresince olmak üzere kesin tahsise
dönüştürülmesi,
b) Genel bütçeye dâhil kamu idareleri tarafından
satın alınan veya kamulaştırılan taşınmazların edinim amacına uygun olarak bu idarelere
tahsisi,
c) Kamu konutu, eğitim ve sosyal tesisler hariç
olmak üzere; imar planında genel ve özel bütçeli idareler için kullanım amacı belirlenen
taşınmazların ilgili idarelere tahsisi,
ç) Orman sınırları içerisinde bulunan ve vasıfları
orman olan taşınmazların Çevre ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğüne tahsisi,
d) Köylerde sağlık ocağı, ilköğretim okulu,
köy konağı, karakol ve mezarlık yapılmak üzere talep edilen taşınmazların ilgili
idarelere tahsisi,
e) Tahsisli iken imar düzenlemesine, ifraz,
tevhit ve kadastro işlemlerine konu olan ve bu nedenle parsel numaraları ve yüzölçümleri
değişen taşınmazların tahsislerinin kaldırılarak yeni parsel numaraları ve yüzölçümleri
üzerinden ilgili idarelere yeniden tahsisi,
f) Tahsis edilmesi sonrasında cins tashihi
sonucunda vasfı değişen taşınmazların yeni vasıflarıyla ilgili idareye yeniden tahsisi,
g) Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü, Karayolları Genel Müdürlüğü, Petrol İşleri Genel Müdürlüğü,
Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğü ve Tarım Reformu Genel
Müdürlüğünün mülkiyetinde iken, 5018 sayılı Kanun hükümleri gereğince tapuda Hazine
adına tescil edilen taşınmazların, fiilen mülkiyeti devreden idare tarafından kullanılıyor
olması şartıyla bu idarelere tahsisi,
ğ) Tahsis edilen taşınmazlardan tahsis amacı
sona eren veya tahsis amacında kullanılmadığı tespit edilen taşınmazların, tahsisli
idarenin uygun görüşü alınmak suretiyle tahsisinin kaldırılması,
h) Genel bütçeye dâhil kamu idarelerine yapılan
tahsislerden bu idarelerin kendi birimleri arasında aynı amaçla yapılacak tahsis
değişiklikleri,
ı) Çevre ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğünce
orman alanlarına dâhil edilmesi istenilen taşınmazlardan şehirlerin gelişme alanları
dışında kalan, fiilen kullanılmayan ve tarım arazisi niteliğinde olmayanlar ile
üzerinde orman emvali bulunanların ağaçlandırılmak üzere Çevre ve Orman Bakanlığı
Orman Genel Müdürlüğüne tahsisi,
i) Fiilen kullanılmayan, tarım arazisi niteliğinde
olmayan, belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan ve yüzölçümü ikiyüzellibin
metrekareye kadar olan taşınmazların, 9/10/2003 tarihli ve 25254 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanan Ağaçlandırma Yönetmeliğine göre ağaçlandırılmak üzere köy tüzel kişiliklerine,
proje hazırlatılması için tebligat tarihinden itibaren dört ay süreli ön izin verilmesi,
projenin onaylanmasını müteakip ise, iki yıl süreli ön tahsisi ve ağaçlandırma işine
başlanılması halinde kesin tahsisi,
j) 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata
Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun
kapsamında kullanılmak üzere tahsisi talep edilen taşınmazların ilgili kamu idarelerine
tahsisi,
k) Daha önce süresiz tahsis edilen ancak en
az iki yıl boş bırakılan veya hiç kullanılmayan Hazine taşınmazlarının tahsislerinin
re'sen kaldırılması.
2. Kaymakamlıkların (Malmüdürlükleri) tahsis
yetkisi
(1) Kaymakamlıklar (Malmüdürlükleri); bu bölümün
"1. Valiliklerin (Defterdarlıklar) tahsis yetkisi" başlıklı alt bölümünün
birinci fıkrasının (b), (ç), (d), (f), (g) ve (h) bentlerinde belirtilen tahsis
işlemlerini yapmaya ve kaldırmaya yetkilidir.
3. Kamu konutlarıyla ilgili işlemler
(1) İlk defa edinilen ve kamu konutu olarak
Bakanlığa tahsis edilen konutların türlerine veya görev ve unvan gruplarına göre
ilk olarak yapılacak ayrımları ile Bakanlık merkez denetim elemanlarına tahsis edilen
veya edilecek konutlar hakkındaki tüm işlemler Bakanlıkça yapılacaktır.
(2) Bakanlık tarafından ayrımları yapılmış
olan kamu konutlarının yeniden türlerine veya görev ve unvan gruplarına göre ayrımına
ihtiyaç duyulması halinde, ayrımlarda değişiklik yapmaya 23/9/1984 tarihli ve 18524
sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kamu Konutları Yönetmeliğinin 6 ncı maddesinin
üçüncü fıkrası uyarınca Valilikler (Defterdarlıklar) yetkilidir.
(3) Ayrıca, Bakanlığa tahsisli kamu konutlarının
misafirhane, lokal, kreş vb. sosyal hizmetlere yönelik ayrımından veya kapıcı, kaloriferci
dairesi bulunmayan binalarda kapıcı ve kaloriferci için hizmet tahsisli konut ayrımından
önce Bakanlıktan izin alınacaktır.
Ç. Kira İşlemleri
1. Kira işlemlerinde yetki
(1) Hazine taşınmazlarının kiraya verilmesi
işlemlerindeki yetkiler aşağıdaki şekilde kullanılacaktır;
a) Hâsılat paylaşımı esasına göre protokol
ile yapılacak kiralama işlemleri hariç ilk yıl tahmini kira bedeli, Kanunun 76 ncı
maddesi için;
1) Ankara, İstanbul ve İzmir illerinde; yılı
merkezi yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde "Ankara, İstanbul ve İzmir il
merkezleri" için,
2) Diğer büyükşehir belediyesi olan illerde;
yılı merkezi yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde "diğer büyükşehir belediyesi
olan il merkezleri" için,
3) Bu iller dışındaki illerde ise; yılı merkezi
yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde "diğer il merkezleri, büyükşehir belediyesi
sınırları içindeki ilçeler ve nüfusu 50.000'i geçen ilçeler" için,
belirlenen parasal sınırları (bu bedeller dâhil)
aşmayan taşınmazların beş yılı geçmemek üzere Kanunun 36 ve 45 inci maddeleri uyarınca
kiraya verilmesi işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar); taşınmaz ilçede ise,
Valilikten (Defterdarlık) izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri)
yapılacaktır.
4) Pazarlık usulüyle yapılabilecek kiralamalarda
ise, bu fıkranın (a) bendinin (1), (2) ve (3) numaralı alt bentlerinde belirtilen
parasal sınırların yarısını aşmayan (bu bedeller dâhil) taşınmazların kiraya verilmesi
işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar); taşınmaz ilçede ise, Valilikten (Defterdarlık)
izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) yapılacaktır.
b) Balıkçı barınaklarının bu fıkranın (a) bendinde
belirtilen parasal sınırlar dâhilinde on yıl süreyle kiralanması işlemleri Valiliklerce
(Defterdarlıklar); balıkçı barınağı ilçede ise, Valilikten (Defterdarlık) izin alınmak
suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) yapılacaktır.
c) Tahmin edilen kira bedeline bakılmaksızın;
1) Tahsisli veya kamu hizmeti görülmek üzere
genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince kiralanan taşınmazların ticari amaçla
kullanılması mümkün olan bölümlerinin,
2) Baz istasyonu ile radyo ve televizyon vericileri
kurulmak üzere kiralanması talep edilen yerlerin,
3) Bankalar veya özel finans kurumları tarafından
ATM kurulmak istenen yerlerin,
4) Reklam levhası konulmak üzere kiralanması
talep edilen yerlerin,
5) Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca ahşap
iskelelere ilişkin yayımlanan genelgeler çerçevesinde düzenlenen protokol uyarınca
kiralanması talep edilen ahşap iskelelerin,
beş yılı geçmemek üzere kiraya verilmesi,
6) Geçici iş ve hizmetler için kullanılacak
taşınmazların en fazla bir yıl süreyle kiraya verilmesi,
işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar) yapılacaktır.
Taşınmaz ilçede ise, kiralama işleminden önce tahsisli taşınmazlar ile kamu hizmeti
görülmek üzere genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerince kiralanan taşınmazların
ticari amaçla kullanılması mümkün olan bölümleri Valiliklerden (Defterdarlıklar)
izin alınmaksızın, bunların dışındakiler ise Valiliklerden (Defterdarlıklar) izin
alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) yapılacaktır.
(2) Kira süresine ve kira bedeline ilişkin
yukarıda belirtilen yetki sınırlarının üstündeki kiralama işlemlerinden önce Bakanlıktan
izin alınacak, tahmin edilen bedel itibariyle Valiliklerin (Defterdarlıklar) yetkisinde
kalan, ancak beş yıldan daha uzun süreli kiralanması talep edilen taşınmazlar, Bakanlığa
iletilmeksizin beş yıl süreyle Valiliklerce (Defterdarlıklar) kiraya verilecek ve
kira sözleşmesinin bitiminde yenileme şartlarının oluşması halinde yeniden kiralanabilecektir.
(3) 6/11/1967 tarihli ve 12743 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan Suriye Uyruklu Gerçek (Özel) ve Tüzel Kişilerin Hazinece El
Konulan Mallarının İdaresi Hakkında Yönetmeliğin 29 uncu maddesi uyarınca; taşınır
ve taşınmazların bir yıldan az süreyle kiraya verilmesi işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar)
yapılacaktır.
2. Sözleşme devrinde ve feshi işlemlerinde
yetki
(1) Devre esas kira bedeli yukarıda "1.
Kira işlemlerinde yetki" bölümünde belirtilen parasal sınırları (bu bedeller
dâhil) aşmayan kira sözleşmelerinin devirleri Valiliklerce (Defterdarlıklar); taşınmaz
ilçede ise, Valilikten (Defterdarlık) izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri);
kira sözleşmelerinin feshi işlemleri ise, taşınmazın kiraya verilmesine onay veren
makam tarafından yapılacaktır.
3. Ağaçlandırma amaçlı kiralama işlemlerinde
yetki
(1) Bakanlık tarafından ağaçlandırma projesi
hazırlanmak üzere ön izin verilen kişilerce süresi içerisinde ek süre talebinde
bulunulması halinde; talep Bakanlığa iletilmeyecek ve bekletilmeksizin işleme konularak
ön izin süresinin bittiği tarihten itibaren bir ay ek süre verilmesi işlemleri Valiliklerce
(Defterdarlıklar) veya Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) sonuçlandırılacaktır.
(2) Verilen ek süre içinde ön izin sahipleri
tarafından projenin hazırlattırılarak İdareye teslim edilmemesi halinde, Valiliklerce
(Defterdarlıklar) veya Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) ön izin iptal edilecek
ve Bakanlığa bilgi verilecektir.
(3) Ağaçlandırma amaçlı kiraya verilen taşınmazların
kira sürelerinin bitiminde, Valiliklerce (Defterdarlıklar) veya Kaymakamlıklarca
(Malmüdürlükleri) projesine uygun ağaçlandırıldığının tespit edilmesi ve İl Çevre
ve Orman Müdürlüğünün olumlu görüşlerinin alınması suretiyle, projesinde belirlenen
süreyle sınırlı olmak kaydıyla kiracısına pazarlık usulü ile on yıllık süreler halinde
kiraya verilmesi işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar) yürütülecektir.
D. İrtifak hakkı işlemleri
(1) Kullanma izni verilmesi ve irtifak hakkı
tesis edilmesi işlemlerinde ihaleye çıkılmadan önce Bakanlıktan izin alınacaktır.
(2) Ancak, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunca
lisans verilen tüzel kişiler lehine 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası
Kanununun 15 inci, 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının
Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun 8 inci ve 18/4/2001
tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun (Elektrik Piyasası Kanununda
Değişiklik Yapılması ve Doğal Gaz Piyasası Hakkında Kanunun) 12 nci maddesi uyarınca
verilecek kullanma izinleri ve tesis edilecek irtifak hakları ile Sanayi ve Ticaret
Bakanlığınca belirlenen yatırımcılar lehine 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri
Bölgeleri Kanununun (Endüstri Bölgeleri Kanunu ve Organize Sanayi Bölgeleri Kanununda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun) 4 üncü maddesi gereğince verilecek kullanma
izni ile tesis edilecek irtifak haklarına ilişkin işlemler Bakanlıktan izin alınmaksızın
Valiliklerce (Defterdarlıklar) sonuçlandırılacaktır.
(3) Hazine taşınmazları hakkında Bakanlığın
uygun görüşü doğrultusunda yapılacak kullanma izni veya irtifak hakkı ihaleleri
sonrasında gerekli olması halinde ön izin verilmesi, ön izin süresinin uzatılması
ve ön izin sözleşmesi düzenlenmesi işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar) sonuçlandırılacaktır.
(4) Ön izin yükümlülüklerinin yerine getirilmesi
halinde kullanma izni sözleşmesi düzenlenmesi ile irtifak hakkı tesisi işlemleri
Bakanlıktan izin alınmaksızın Valiliklerce (Defterdarlıklar) yapılacaktır.
(5) Kullanma izni sözleşmelerinde veya irtifak
hakkına ilişkin resmi senetlerde değişiklik gerektiren işlemlerde Bakanlıktan izin
alınacaktır.
(6) İrtifak hakkı bağımsız ve sürekli nitelikte
ise devir için Bakanlıktan izin alınmayacaktır. Ancak, irtifak hakkını devralan
kişilerin bir ay içinde İdareye müracaat ederek günün rayicine göre Bakanlık tarafından
belirlenecek bedel ve yeni koşullar üzerinden yeniden sözleşme yapmaları gerekmektedir.
(7) Yönetmeliğin geçici 2 nci maddesi uyarınca
yapılacak sözleşmelerin bu Yönetmeliğe uyarlanması işlemleri Valilikler (Defterdarlıklar)
veya Kaymakamlıklar (Malmüdürlükleri) tarafından sonuçlandırılacaktır.
(8) 29/6/2001 tarihli ve4706 sayılı Hazineye
Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun ek 2 nci, geçici 7 ve 8 inci maddeleri uyarınca kullanma
izni verilmesi, irtifak hakkı tesis edilmesi ve hasılattan pay alınması işlemleri,
319 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinde belirtilen şekilde Valiliklerce (Defterdarlıklar)
sonuçlandırılacaktır.
(9) 324 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin
"Geçici İşlemler" başlıklı beşinci bölümünde belirtilen şekilde, kullanma
izni ve irtifak hakkı süresinin uzatımı dışında kalan bedel indirimi uygulamasına
ilişkin işlemler Valiliklerce (Defterdarlıklar) sonuçlandırılacaktır.
E. İmar, terk ve tapudan terkin işlemleri
1. İmar planlarına itiraz ve dava açılmasında
yetki
(1) Gereken hallerde imar planlarına karşı
süresi içerisinde itiraz edilmesi ve dava açılması işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar),
taşınmaz ilçede ise, Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) yürütülecektir.
2. Terk ve tapudan terkin işlemlerinde yetki
(1) Hazine taşınmazlarından kesinleşen imar
planlarında resmî kurum alanı olarak ayrılan ve ilgili kamu idarelerine tahsis edilmesi
üzerine yatırım programına alınarak ödeneği ayrılan (imar mevzuatına uygun olarak
inşaata başlanılmak üzere olan) taşınmazların belirli bir kısmının imar planında
yol, yeşil alan ve park olarak ayrılması veya bir kamu hizmetine tahsisli ve üzerinde
tahsis edildiği kamu idaresine ait bina bulunan taşınmazların tahsis ve hizmetin
aynı parselde devamı şartıyla sadece bir parçasının imar planında yol, yeşil alan
ve park olarak ayrılması hallerinde; gerekli imar parselinin oluşturulması veya
ifraz işleminin yapılabilmesi açısından, taşınmazın tahsisli olduğu kamu idaresinin
veya bağlı olduğu bakanlığın uygun görüşü üzerine, bu taşınmazların imar planında
yol, yeşil alan ve park olarak ayrılan kısımlarının 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı
İmar Kanununun 11 inci maddesi gereğince terk ve tapudan terkin işlemleri; taşınmazın
tapu kütüğünün beyanlar hanesine, 203 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "Tapu
Kütüğünün Beyanlar Hanesine Konulması Gereken Şerhler" başlıklı ikinci bölümünde
yer alan şerh konulmak suretiyle Valiliklerce (Defterdarlıklar), taşınmaz ilçede
ise, Valilikten (Defterdarlık) izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri)
yapılacaktır.
(2) 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu
ile 3/8/1990 tarihli ve 20594 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Kıyı Kanununun Uygulanmasına
Dair Yönetmelik kapsamında kalan taşınmazların tapudan terkin işlemleri Valiliklerce
(Defterdarlıklar) yapılacaktır.
(3) Karayolları Genel Müdürlüğü ile Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğüne devredilen yetkiler dışında, Hazine adına tescilli veya
tescil edilecek taşınmazların tapudan terkini konusunda 4721 sayılı Kanunun 999
uncu maddesi gereğince, Hazine taşınmazlarından özel mülkiyete tâbi olmaktan çıkması
ve kamunun yararlanmasına ayrılması sebebiyle tapu kütüğünden terkini gerekenlerin
tapu kütüklerinin beyanlar hanesine; bu Genel Tebliğin "1. Karayolları Genel
Müdürlüğü (KGM) ve Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) ile ilgili işlemler"başlıklı
bölümünün birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan şerh konulması koşuluyla tapudan
terkini işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar) yapılacaktır.
3. Rızaî taksim ve ifraz işlemlerinde yetki
(1) Hazinenin paydaş olduğu taşınmazların rızaî
taksim ve ifraz işlemleri hakkındaki talepler Bakanlığa gönderilmeyerek, Hazine
hak ve menfaatleri göz önünde bulundurularak Valiliklerce (Defterdarlıklar) ve Kaymakamlıklarca
(Malmüdürlükleri) sonuçlandırılacaktır.
(2) Hazineye ait taşınmazlardan imar plânı
bulunmayanların ifraz ve tevhit işlemleri, 3194 sayılı Kanun ile bu Kanuna dayanılarak
çıkarılan 2/11/1985 tarihli ve 18916 sayılı Mükerrer Resmi Gazete'de yayımlanan
Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği ile 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma
ve Arazi Kullanımı Kanunu ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine göre Hazine hak ve
menfaatleri göz önünde bulundurularak Valiliklerce (Defterdarlıklar), taşınmaz ilçede
ise, Valilikten (Defterdarlık) izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri)
sonuçlandırılacaktır.
(3) Hazineye ait taşınmazlardan imar planı
içerisinde kalanların ifraz ve tevhit işlemleri 2/11/1985 tarihli ve 18916 sayılı
Resmi Gazete'de yayımlanan Planlı Alanlar Tip İmar Yönetmeliğinde belirtilen esaslara
uygun olmak kaydıyla ve diğer ilgili mevzuat hükümleri ile Hazine hak ve menfaatleri
göz önünde bulundurularak Valiliklerce (Defterdarlıklar), taşınmaz ilçede ise, Valilikten
(Defterdarlık) izin alınmak suretiyle Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) sonuçlandırılacaktır.
F. Satış işlemleri
1. 2886 sayılı Kanuna göre yapılacak satış
işlemlerinde yetki
(1) Hazineye ait taşınmazlardan tahmin edilen
bedeli yılı merkezi yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde;
a) Kanunun 76 ncı maddesi için belirlenen parasal
sınırlardan (ç) bendinde diğer ilçeler için belirlenen parasal sınırlara kadar olanları
(bu bedeller dâhil) satışa çıkarmaya Valilikler (Defterdarlıklar),
b) Kanunun 76 ncı maddesi içinbelirlenen parasal
sınırların iki katına kadar olanların (bu bedeller dâhil) satış ihalelerini onaylamaya
itâ amirleri,
yetkilidir.
(2) Hazineye ait taşınmazlardan belediye ve
mücavir alan sınırları içerisinde bulunan ancak nazım veya uygulama imar planı dışında
(plansız alanda) kalanların satışı yapılmayacağından; Valiliklere (Defterdarlıklar)
ve Kaymakamlıklara (Malmüdürlükleri) yetki devri yapılmamıştır.
(3) Hazineye ait taşınırlardan tahmin edilen
bedeli yılı merkezi yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde Kanunun 76 ncı maddesi
için belirlenen parasal sınırların dört katına kadar olanları (bu bedeller dâhil)
satışa çıkarmaya ve satış ihalelerini onaylamaya Valilikler (Defterdarlıklar) yetkilidir.
2. 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye
Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesi ile 16/2/1995 tarihli ve 4070 sayılı Hazineye
Ait Tarım Arazilerinin Satışı Hakkında Kanuna göre yapılacak satış işlemleri ile
4071 sayılı 3 Mart 1340 (1924) Tarihli ve 431 Sayılı Kanunla Hazineye Kalan Taşınmaz
Mallardan Bazılarının Zilyedlerine Devri Hakkında Kanun ve 4072 sayılı Mülga 2613
ve 766 Sayılı Kanunlarla Hazine Adına Tescil Edilen Miktar Fazlalıklarının İlgililerine
Devrine Dair Kanun uyarınca yapılacak devir işlemlerinde yetki
(1) 4070 sayılı Kanunun 5, 6, 7 ve 8 inci maddeleri
uyarınca Hazineye ait tarım arazilerinin bu maddelerde belirtilen kiracılarına,
hissedarlarına (paydaşlarına), tarımsal amaçlı kullanıcılarına ve öncelikli alım
hakkı sahiplerine doğrudan satışları ile 4706 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (c), (d), (e) ve (g) bentlerine göre Hazineye ait taşınmazların bu bentlerde
belirtilen hissedarlarına (paydaşlarına), kullanıcılarına, vakıflara, tapu malikine
veya mirasçılarına yapılacak doğrudan satışlarında; satış bedeli yılı merkezi yönetim
bütçe kanununun (İ) cetvelinde Kanunun 76 ncı maddesi için belirlenen parasal sınırların
dört katına kadar olan satın alma talepleri Valiliklerce (Defterdarlıklar) değerlendirilecektir.
(2) 4071 sayılı Kanun uyarınca; 431 sayılı
Kanun gereğince Hazineye intikal eden taşınmazların, tapu kaydı içinde kalmaları
sebebiyle Hazine adına tescil edilen veya edilmesi gereken yerlerin zilyedlerine
ve 4072 sayılı Kanun uyarınca mülga 2613 ve 766 sayılı Kanunlarla Hazine adına tescil
edilen miktar fazlalıklarının ilgililerine yapılacak devir işlemleri Valiliklerce
(Defterdarlıklar) sonuçlandırılacaktır.
3. 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma
Kanununun 30 uncu maddesine göre yapılacak devirlerde yetki
(1) Belediyelerin devir talepleri hariç, bedeli
yılı merkezi yönetim bütçe kanununun (İ) cetvelinde Kanunun 76 ncı maddesi için
belirlenen parasal sınırlara kadar olan (bu bedeller dâhil) taşınmazlara ilişkin
devir talepleri Valilikler (Defterdarlıklar) tarafından sonuçlandırılacaktır.
G. Ortaklığın satış suretiyle giderilmesi (izalei
şüyu) işlemleri
(1) Hazinenin de paydaş bulunduğu taşınmazlar
hakkında mahkemelerce verilen ortaklığın satış suretiyle giderilmesine (izalei şüyu)
ilişkin kararlar gereğince icra dairelerince yapılacak satışlarda; taşınmazın tamamına
idarece takdir edilen bedel, yılı merkezi yönetim bütçe kanunu gereğince, Kanunun
76 ncı maddesine göre iller için belirlenen parasal sınırın iki katına kadar (bu
bedel dâhil) ise, ihaleye girip girmeme konusunda karar vermeye Valilikler (Defterdarlıklar)
yetkilidir.
(2) Kaymakamlıklara (Malmüdürlükleri) bu konuda
yetki devri yapılmamış olup, ilçelerden gelen talepler Valiliklerce (Defterdarlıklar)
değerlendirilerek yukarıdaki parasal sınırlara kadar olanların (bu bedeller dâhil)
ihalelerine katılınıp katılınmayacağına ilişkin karar vermeye Valilikler (Defterdarlıklar)
yetkilidir.
(3) Valiliklerce (Defterdarlıklar) ihaleye
katılma uygun görülüyor ise, ödenek olup olmadığı önceden Bakanlıktan öğrenilerek
ihaleye girilmesi ve satın alınması durumunda da yeterli ödeneğin istenilmesi gerekmektedir.
Ğ. Bedelsiz devir işlemleri
1. 2981 sayılı Kanuna göre bedelsiz devir işlemlerinde
yetki
(1) 24/2/1984 tarihli ve 2981 sayılı Kanun
ile 23/7/1986 tarihli ve 19173 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 3290 ve 3366 Sayılı
Kanunlar İle Bazı Maddeleri Değiştirilen ve Bazı Maddeler Eklenen 2981 Sayılı Kanunun
Uygulamasına Dair Yönetmelik hükümleri ile 243 Sıra Sayılı ve 266 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğlerinde belirtilen esaslar çerçevesinde;
a) Islah imar planı veya kadastro planları
sonucu oluşan veya mevcut imar planının uygulanamaması nedeniyle belediye meclisi
kararıyla ıslah imar planı olarak kabul edilen ve üzerinde kanun kapsamındaki tapu
tahsis belgesi almış veya almaya hak kazanmış kişilere ait gecekondu bulunan, imar
planında binaların azami yüksekliği 12.50 metreyi geçmemek üzere, konut alanı olarak
ayrılan ve 2981 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde belirtilen yerler kapsamında bulunmayan
taşınmazların, 2981 sayılı Kanun ve bu Kanunun uygulanmasına dair anılan Yönetmelik
hükümlerine göre hak sahipliği araştırmasının taşınmazın devredileceği belediyece
yapılması,
b) İlgili belediyelere devredilecek Hazineye
ait taşınmazların, 2981 sayılı Kanun ve anılan Yönetmelik hükümlerine uygun olarak
kullanılmaması halinde bedelsiz olarak tekrar Hazineye döneceğine dair tapu kütüğüne
şerh konulması,
şartlarıyla, özel kanunları gereğince devredilmesinde
sakınca olanlar hariç olmak üzere belediyeler adına devir işlemleri Valiliklerce
(Defterdarlıklar), ilçelerdeki devir talepleri de, yukarıda belirtilen esaslar çerçevesinde
yine Valiliklerce (Defterdarlıklar) sonuçlandırılacaktır.
2. Toplu Konut İdaresi Başkanlığına (TOKİ)
yapılacak bedelsiz devir işlemleri
(1) 1164 sayılı Kanunun ek 4 üncü maddesi uyarınca;
tapuda Hazine adına tescilli taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
tescil harici olan ve Hazine adına tapuya tescil edilecek taşınmazlardan 323 Sıra
Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğine göre TOKİ'ye devrinde sakınca olmadığı tespit
edilen taşınmazların devrine Valilikler (Defterdarlıklar) yetkili olup, bu yetki
Kaymakamlıklara (Malmüdürlükleri) devredilmeyecektir.
(2) TOKİ'ye devredilecek Hazine taşınmazlarının
ilçe sınırları içinde bulunması halinde, Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) 323
Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "Devir İşlemlerinin Yürütülmesi"
başlıklı beşinci bölümünde belirtilen işlemler tamamlanarak, anılan Tebliğin eki
"Hazine Taşınmazlarının Toplu Konut İdaresine Devrine İlişkin Bilgi Formu (Ek
1)" hazırlanarak Valiliklere (Defterdarlıklar) onay için gönderilecek ve devir
işlemleri Valiliklerin (Defterdarlıklar) onayından sonra gerçekleştirilecektir.
(3) Devredilen Hazine taşınmazlarının ada ve
parsel numaraları yüzölçümleri ile birlikte satışa esas bedelleri belirtilmek suretiyle
bilgiler MEOP kapsamında ilgili programa aktarılacaktır.
(4) Arsa üretim alanında kalan ve TOKİ'ye devredilen
Hazine taşınmazlarının 1164 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilerek arsa üretimine
konu edilmesi ve bu suretle kamu hizmetlerine ayrılan yerler ile Bakanlıkça değişik
ihtiyaçlar için talep edilen taşınmazların Hazineye bedelsiz olarak iade edilmesi
halinde, devredilen taşınmazların tapu kütüklerinde bulunan şerhlerin terkin edilmesine
ilişkin işlemler Bakanlıktan izin alınmaksızın Valiliklerce (Defterdarlıklar) gerçekleştirilecektir.
3. 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme
Uygulamaları Hakkında Kanun kapsamında Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş. (TEDAŞ) ve
bağlı ortaklıklarına yapılan bedelsiz devir işlemlerinde yetki
(1) 4046 sayılı Kanunun 19 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (B) bendinin (a) alt bendi uyarınca, Hazine taşınmazlarının TEDAŞ
ve bağlı ortaklıklarına yapılan bedelsiz devir işlemleri Valiliklerce (Defterdarlıklar)
yürütülecektir.
IV. ORTAK HÜKÜMLER
A. Milli Emlak Otomasyon Projesi (MEOP) kapsamında
yapılacak işlemler
(1) Bu Genel Tebliğ kapsamında Valilikler (Defterdarlıklar)
ve Kaymakamlıklarca (Malmüdürlükleri) yapılan işlemlerin MEOP programında işlenmesinden
birim amirleri sorumludur.
B. Yapılan atıflar
Bu Genel Tebliğle tamamı veya bir kısmı yürürlükten
kaldırılan Milli Emlak Genel Tebliğleri ve Genelgelerinin yetki devrine ilişkin
bölümlerine yapılan atıflar bu Genel Tebliğe yapılmış sayılır.
V. YÜRÜRLÜKTEN KALDIRILAN HÜKÜMLER
(1) Bu Genel Tebliğ ile;
a) 18/9/2003 tarihli ve 2003/5 Sıra Sayılı
Genelgenin yetki devrine ilişkin kısımları,
b) 3/8/2005 tarihli ve 2005/13 Sıra Sayılı
Genelgenin yetki devrine ilişkin kısımları,
c) 29/8/2007 tarihli ve 2007/13 Sıra Sayılı
Genelge,
ç) 2/2/1984 tarihli ve 123 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
d) 22/9/1993 tarihli ve 184 Sıra Sayılı Millî
Emlâk Genel Tebliğinin "I. İzale-i şuyu" başlıklı bölümünün "C- İhalelere
Katılıp Katılmama Konusunda Karar Verecek Makamlar" başlıklı bölümünün "1.
Defterdarlık" başlıklı alt bölümü ile "II- Rızaî taksim talepleri ve ifraz
işlemleri" başlıklı bölümünün yetki devrine ilişkin kısımları,
e) 7/2/1994 tarihli ve 191 Sıra Sayılı Millî
Emlâk Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
f) 10/2/1994 tarihli ve 192 Sıra Sayılı Millî
Emlâk Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
g) 17/2/1995 tarihli ve 203 Sıra Sayılı Millî
Emlâk Genel Tebliğinin "III- Terk konusunda karar vermeye yetkili makamlar"
başlıklı bölümünün yetki devrine ilişkin kısımları,
ğ) 5/11/1999 tarihli ve 243 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
h) 29/3/2003 tarihli ve 266 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
ı) 20/10/2005 tarihli ve 300 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğinin "III. Kiraya vermeye yetkili merciler" bölümü,
"XIV. Sözleşme devri" ve "XV. Sözleşme feshi" başlıklı bölümlerinin
yetki devrine ilişkin kısımları, "XVIII. Özellik arzeden kiralama işlemleri"
başlıklı bölümünün "C. Ağaçlandırma işlemleri" başlıklı alt bölümünün
"6. Ön İzin" başlıklı bölümünün yetki devrine ilişkin kısımları,
i) 311 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin
yetki devrine ilişkin kısımları,
j) 29/8/2007 tarihli ve 26628 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 313 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "III. Satışa
çıkarma yetkisi" başlıklı bölümünün birinci fıkrası ile ikinci fıkrasının yetki
devrine ilişkin kısımları, "XI. Satış usulleri" başlıklı bölümünün "C)
Özel kanun hükümlerine göre satış" başlıklı bölümünde yer alan "2 - 4071
sayılı Kanuna Göre 3 Mart 1340 (1924) Tarihli 431 Sayılı Kanunla Hazineye Kalan
Taşınmazlardan Bazılarının Zilyetlerine Devri" başlıklı alt bölümünün "h)
Uygulama Yetkisi" başlıklı alt bölümünün birinci fıkrası, "3 - 4072 sayılı
Kanuna Göre Mülga 2613 ve 766 Sayılı Kanunlarla Hazine Adına Tescil Edilen Miktar
Fazlalıklarının İlgililerine Devri" başlıklı alt bölümünün "7) Uygulama
Yetkisi" başlıklı alt bölümünün birinci fıkrasının birinci cümlesi ile "4-
2942 Sayılı Kamulaştırma Kanununun 30 uncu Maddesine Göre Satış" başlıklı bölümünün
yetki devrine ilişkin kısımları,
k) 29/8/2007 tarihli ve 26628 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 314 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "E - Uygulama"
başlıklı bölümü,
l) 10/10/2008 tarihli ve 319 Sıra Sayılı Milli
Emlak Genel Tebliğinin yetki devrine ilişkin kısımları,
m) 26/4/2009 tarihli ve 27211 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 323 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "VII. Devir
yetkisi" başlıklı bölümü ile "VIII. Kamu hizmetlerine ayrılan yerler"
başlıklı bölümünün ikinci fıkrası,
n) 26/4/2009 tarihli ve 27211 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanan 324 Sıra Sayılı Milli Emlak Genel Tebliğinin "II. Genel
esaslar" başlıklı bölümünün "9. Yetki" başlıklı alt bölümü,"A.
Ön izin verilmesi" başlıklı bölümünün dördüncü fıkrasının birinci cümlesi ve"15.
Sözleşme devri" başlıklı bölümünün ikinci fıkrası ile "V. Geçici işlemler"
başlıklı bölümünün yetki devrine ilişkin kısımları,
yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
***
Yorumlar
Yorum Gönder