Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Yönetmeliği
35- Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri
Yönetmeliği
Bakanlar kurulu Kararı 17.1.1983 /5949
Dayandığı Kanun 18.12.1981 gün, 2565 sayılı
Resmi Gazete 30.4.1983 gün, 18033
TANIMLAR
Madde 3 - 1) Birinci derece
Kara Askeri Yasak Bölgeleri
A - Yurt savunması bakımından hayati önem taşıyan
askeri tesis ve bölgelerin, çevre duvarı, tel örgü veya benzeri engel veya işaretlerle
belirlenen dış sınırlarının en az yüz, en fazla dörtyüz metre uzağından alınan noktaların
birleştirilmesi suretiyle meydana gelen alanlarla (ŞEKİL - 1)
B - Kara sınır hattı boyunca ve lüzum görülen
kıyılarda otuz ila altıyüz metre derinlikte kurulan alanlardır. (ŞEKİL-2)
2) İkinci Derece Kara Askeri Yasak Bölgeleri
Birinci derece kara askeri yasak bölgelerin
çevresinde, bu bölge sınırlarından başlamak üzere beş kilometreye, savunma ihtiyacı
ve bölgenin özelliklerinin zorunlu kıldığı hallerde on kilometreye kadar uzaktan
seçilen noktalardan geçirilen hatla tesbit edilen alanlar ile (ŞEKİL -1) yurt savunması
bakımından gerekli görülen diğer bölgelerde kurulan ve sınırları Bakanlar Kurulu
Kararı ile tesbit edilen alanlardır. (ŞEKİL - 3)
3) Birinci Derece Deniz Askeri Yasak Bölgeleri
Birinci derece kara askeri yasak bölgelerinin
sahilde bittiği noktadan itibaren deniz yönünde (ŞEKİL - 4), denizdeki tesisin çepeçevre
her tarafında, en az yüz metre en çok bir deniz mili uzaklıktan geçen
noktaların birleştirilmesi suretiyle tesbit
edilen alanlardır. (ŞEKİL - 6)
4) İkinci Derece Deniz Askeri Yasak Bölgeleri
A - İkinci derece kara askeri yasak bölgelerinin
sahilde bittiği noktadan itibaren deniz yönünde,(ŞEKİL - 5)
B - Birinci derece deniz askeri yasak bölgelerinin
sınırlarından itibaren deniz üzerinde her yönde (ŞEKİL - 6), iki deniz miline kadar
uzaklıktaki noktaların birleştirilmesi suretiyle,
C - Birinci derece deniz askeri yasak bölgesi
olabilecek yerlerde birinci derece deniz askeri yasak bölgesi kurulması zorunlu
görülmediği takdirde yukarıdaki A ve B bentlerindeki esaslara göre,
D - Yurt savunması bakımından gerekli görülen
yerlerde en az bir, en fazla iki deniz mili olarak, kurulan alanlardır.
5) Birinci Derece Hava Askeri yasak Bölgeleri
Birinci derece kara ve deniz askeri yasak bölgelerinin
üzerinde ve dış sınırlarından itibaren yatay olarak her yönde en az yirmibeş kilometre,
dikey olarak limitsiz yüksekliğe kadar uzanan ve milli hudutlar içinde kalan hava
sahalarıdır. (ŞEKİL - 7)
6) İkinci Derece Hava Askeri Yasak Bölgeleri
Birinci derece kara ve deniz askeri yasak bölgeleri
dışında kalan stratejik önemi haiz askeri veya kamu ve özel kuruluşlara ait tesisler
üzerinde ve dış sınırlarından itibaren yatay olarak her yönde en az yirmibeş kilometre,
dikey olarak limitsiz yüksekliğe kadar uzanan ve milli hudutlar içinde kalan hava
sahalarıdır. (ŞEKİL -8)
7) Güvenlik Bölgeleri
A - Özel Güvenlik Bölgeleri
Kamu ve özel kuruluşlara ait stratejik değeri
haiz her türlü yer ve tesislerin dış sınırlarından itibaren en fazla dörtyüz metreye
kadar geçen noktaların birleştirilmesiyle tesbit edilen alanlardır. (ŞEKİL - 10)
B - Askeri Güvenlik Bölgeleri
a) Daimi Askeri Güvenlik Bölgeleri:
Birinci derece kara ve deniz yasak bölgesi
olarak ilan edilmeyen silahlı kuvvetlere ait kışla, kıta, karargah, kurum ve ordugah
ve tesisler ile sualtı ve suüstü tesislerinin her türlü patlayıcı, yanıcı, akaryakıt
ve gizlilik dereceli maddelerin konmasına tahsis edilmiş sabit ve seyyar depo ve
cephaneliklerle, bu gibi maddeleri dolduran, boşaltan tesisler ve atış poligonlarının
çevresinde; bu yerlerin dış sınırlarından itibaren en fazla dörtyüz metreye kadar
geçen noktaların birleştirilmesi ile tesbit edilen alanlar ile (ŞEKİL - 9)
b) Belirli Süreler İçin (Geçici) Kurulan Askeri
Güvenlik Bölgeleri:
Mal ve can güvenliği bakımından girilmesinde
sakınca görülen atış alanları ile tatbikat bölgeleri içinde atış ve tatbikatın devam
ettiği sürece kara, deniz ve hava askeri güvenlik bölgesi olarak sınırları ve kapsamı
ilgili makamlarca uygun araçlarla ilan edilen alanlardır.
8) Yetkili Komutanlık
Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığının
teklifleri üzerine Genelkurmay Başkanlığınca tesbit edilen Komutanlıktır.
9) Fiziki Güvenlik Sistemi
Sınırlarımız boyunca Bakanlar Kurulu tarafından
gerekli görülen yerlerde tesis edilen engel sistemidir.
10) Kontrollu Hava Sahası
İlgili otoritelerce boyutları belirlenmiş ve
içerisinde kontrollu uçuşlar için hava trafik hizmeti uygulanan hava sahalarıdır.
11) Tavsiyeli Hava Sahası
Bir uçuş malumatı bölgesi içinde bulunan ve
burada uçan uçaklara hava trafik hizmetleri yönünden yalnız tavsiye hizmeti temin
edilen hava sahalarıdır.
12) Olağanüstü hal
Savaş hali, savaşı gerektirecek bir durumun
baş göstermesi, ayaklanma olması veya vatan ve Cumhuriyete karşı kuvvetli ve eylemli
bir kalkışmanın veya ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya dıştan tehlikeye
düşüren veya Anayasanın tanıdığı hür demokratik düzeni veya temel hak ve hürriyetleri
ortadan kaldırmaya yönelen yaygın şiddet hareketleri hakkında kesin belirtilerin
ortaya çıkması, büyük yangınlar, tabii afetler ve salgın hastalıklar nedeni ile
milli güvenliğin tehlikede görüldüğü hallerde,
13) Askeri tesis
Askeri personel, tesis veya malzemelerin bulunduğu
yer, depo, kışla, bina gibi yerlerdir.
14) Askeri Bölge
Birinci derece askeri yasak bölgeler, nöbet
yerleri, karakol, kışla, karargahlar, askeri kurumlar, yerleşme ve konaklama gibi
amaçlarla kullanılan bina ve mahallerin bulunduğu yerlerdir.
15) Kıyı
Karanın su ile birleştiği hattır. Kıyı hattından
arazinin görünen şekilde fiziksel değişiklik arz eden noktalarına veya sürekli bitki
hattına kadar uzanan saha kıyı boyudur. Kıyı; Deniz, göl (doğal ve yapay) ve nehirlerin
kıyı çizgisi boyunca uzanan kara parçasıdır.
Bu kara parçası, deniz ve göllerde, taşkın
durumları dışında, kara yönünde en çok ilerlediği anda suların belirlediği kıyı
çizgisi ile bu çizgiden sonra da devam eder, kıyı hareketlerinin oluşturduğu kumluk,
çakıllık, taşlık, kayalık, sazlık, bataklık alanı kara yönündeki doğal sınır çizgisi
arasında kalan alandır.
Nehirlerde (akar sularda) bu alan, suyun olağan
yatakları ile bu yataklardan sonrada devam eder, suyun etkisiyle oluşan kumluk,
çakıllık, taşlık, kayalık, sazlık, bataklık alanı kara yönündeki doğal sınır çizgisi
arasında kalan alandır.
Deniz, göl, (doğal ve yapay) ve nehirler devletin
hüküm ve tasarrufu altında bulunduğu için bunların tamamlayıcı parçası (mütemmim
cüzü) ve uzantısı olan kıyılarda bir ayrıcalık ve tekel sözkonusu olmaksızın herkesin
ücret ödemeksizin mutlak olarak eşitlik ve serbestlikle yararlanmasına açık alanlardır.
16) Stratejik (hayati) önemi haiz yer
Milli güvenliğin ve milli çıkarların sağlanmasına
etkisi olabilecek topluluk, tesis veya yerlerdir.
17) Dış Sınır
Bu yönetmelikte bahsedilen bölge veya tesislerin
etrafında,
- Çevre duvarı, tel örgü veya benzeri engelle
belirlenen sınır,
- Herhangi bir engelin bulunmadığı durumlarda;
A - Kamulaştırma yapılmış yerlerde kamulaştırma
sınırı,
B - Kamulaştırma yapılmamış yerlerde kadastro
parsel sınırı,
C - Kadastro yapılmamış yerlerde ise, yapıların
en dış noktalarının birleştirilmesi ile elde edilecek sınır, anlaşılmalıdır.
İKİNCİ BÖLÜM: ASKERİ YASAK BÖLGELER
BİRİNCİ KISIM : KARA ASKERİ YASAK BÖLGELERİ
BİRİNCİ DERECE KARA ASKERİ YASAK BÖLGE KURMA
ESASLARI:
Madde 4 - 1) Yurt savunması
bakımından hayati önem taşıyan askeri tesis ve bölgelerin çevre duvarı, tel örgü
veya benzeri engel veya işaretlerle belirlenen dış sınırlarının en az yüz, en fazla
dörtyüz metre uzağından alınan noktaların birleştirilmesi suretiyle meydana gelen
alanlar ile kara sınır hattı boyunca ve lüzum görülen kıyılarda otuz ile altıyüz
metre derinliklerdeki alanlarda tesis edilir.
Ancak, kara sınır hattı boyunca tesis edilenler
hariç olmak üzere, birinci derece kara askeri yasak bölgelerinin savunma ihtiyacı
dörtyüz metrelik azami hattın dışında bir kısım kara parçalarının da birinci derece
kara askeri yasak bölgesi içine alınmasını gerektiriyorsa bu yerlerin de birinci
derece kara askeri yasak bölgeleri içine alınmasına veya arazi şartlarına uyulması,
kamu hizmetleri, halkın faydalanması ve geçiş imkanlarının gözönünde bulundurulması
gibi durumlarda bu bölgelerin yüz metre olan asgari haddinin daha aşağıya indirilmesine,
belirtilecek ihtiyaca göre, Genelkurmay Başkanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca
karar verilebilir.
2) Birinci derece kara askeri yasak bölge ilan
edilmesi istenen yerler
O bölgenin barışta savunmasından sorumlu komutanlıklarca
gerekli incelemeler yapılarak gerekçeleri ile birlikte bağlı oldukları Kuvvet Komutanlığı
veya Jandarma Genel Komutanlığına bildirilir.
Kuvvet Komutanlıkları ve Jandarma Genel Komutanlığı
(Jandarma Genel Komutanlığı sorumluluğunda bulunan hudutlarla ilgili yerler için
Kara Kuvvetleri Komutanlığının görüşlerini alarak) uygun bulduklarını bir yazı ile
Genelkurmay Başkanlığına bildirir.
3) Bu yazıda yasak bölge kurulması istenen
yerin veya yerlerin;
A - Savunma ve iç güvenlik açısından yasak
bölge tesis edilmesini zorunlu kılan nedenler,
B - Konumu ile etrafında kurulması istenen
birinci ve ikinci derece yasak bölge alanlarının dış sınırlarını gösterir 1/25.000
ölçekli üç adet haritası veya kopyası,
C - Bu sınırlarda seferi bir durumda değişiklik
olup olmayacağı, olacak ise nedenleri ve bu durumdaki muhtemel sınırları, şimdiden
bu sınırın kararının alınıp alınmamasının teklif edilip edilmeyeceği veya hangi
alarm kademesi ile uygulamaya konulmasının uygun olacağı,
D - Birinci derece kara askeri yasak bölgeleri
üzerinde kurma zorunluluğu duyulan birinci derece hava askeri yasak bölgesinin yatay
sınırlarını gösterir 1/25.000 ölçekli üç adet harita veya kopyası,
E - Birinci ve ikinci derece kara askeri yasak
bölgeleri ile birinci derece hava askeri yasak bölgelerine esas olacak yatay dış
sınırlarının koordinat listesi (üç adet),
F - Yasak bölge kurulması istenen bölge içinde
bulunan meskun mahaller, tesisler, taşınmaz mallar, yollar, köprüler ve binaların
durumu, varsa hazine arazilerinin miktarı ile yabancı uyruklu gerçek ve tüzel kişilere
ait taşınmaz mal bulunup bulunmadığı,
G - Yapılacak kamulaştırmanın tahmini maliyeti,
H - Bölgenin turizm, tarım, madencilik, arkeolojik
saha ve diğer tabii kaynaklar ve yatırımlar yönünden taşıdığı önem,
İ - Bölgedeki halkın karakteri, ihtiyaçları
ve yasak bölge ilanı ile doğabilecek maddi ilişkileri,
K - Kara sınır hattı boyunca ve kıyılarda tesis
edilecek birinci derece kara askeri yasak bölgelerde kamulaştırmaya zorunluluk bulunup
bulunmadığı,
L - Yetkili komutanlık belirtilir.
4) Gelen bu istekler hakkında gereken çalışmalar
yapılır ve Genelkurmay Başkanlığı görüşü oluşturulur. Yasak bölge kurulmasına lüzum
görülen istekler, Bakanlar Kurulu Kararı Çıkartılması maksadıyla Milli Savunma Bakanlığına
bildirilir. Bu istekler için Milli Savunma Bakanlığınca ilgili Bakanlıkların görüşü
alındıktan sonra, Bakanlar Kurulu Kararı çıkarılır.
5) Bakanlar Kurulu Kararı çıkartılması için
Milli Savunma Bakanlığına yazılacak yazıya;
A - Birinci derece kara askeri yasak bölgelerini
belirleyen harita veya kopyalar ile birinci derece hava askeri yasak bölgesini belirleyen
harita kopyalarından üçer adet,
B - Kara ve hava askeri yasak bölgelerinin
üçer adet koordinat listesi,
C - Yasak bölge kurulması isteğinin gerekçeleri,
D - Çıkartılması istenen kararname tasarısı
ilave edilir.
6) Kararname tasarısında; EK - A'da da görüldüğü
gibi,
A - Askeri yasak bölge kurulması istenen yerin
bulunduğu il, ilçe, köy ismi,
B - Yasak bölge kurulması isteğinin kanuni
dayanağı,
C - Kurulması istenen kara ve hava askeri yasak
bölgelerinin dereceleri,
D - Askeri kara yasak bölge sınırlarından gerekenlerin
arazide fiilen işaretlenmesi ve statülerinin tespit ve ilanı hususunda hangi Bakanlığın
yetkili kılındığı,
E - Birinci derece yasak bölge sınırları içindeki
tüm taşınmaz mallar ile, ikinci derece yasak bölge içinde yabancı uyruklulara ait
taşınmaz malların kamulaştırılmasına Dışişleri Bakanlığının görüşü alınarak Milli
Savunma Bakanlığının yetkili kılındığı,
F - Yetkili komutanlığın kim olduğu belirtilir.
7) Onaylanan kararname ile EK'i harita ve koordinat
listelerinin bir adedi Başbakanlıkta kalır.Milli Savunma Bakanlığına gönderilen
kararname ve EK'leri bu Bakanlık tarafından; beş adedi Genelkurmay Başkanlığına,
bir adedi İmar ve İskan Bakanlığına, bir adedi Ulaştırma Bakanlığına, bir adedi
Milli Savunma Bakanlığı İnşaat Emlak Daire Başkanlığına gönderilir.
BİRİNCİ DERECE KARA ASKERİ YASAK BÖLGELERİNDE
UYGULANACAK ESASLAR:
Madde 5 - 1) Bölge içindeki
taşınmaz mallar kamulaştırılır.
2) Bölgeye buradaki görevlilerle, yetkili komutanlığın
izin verdiği Türkiye Cumhuriyeti uyruğundaki diğer görevlilerden başkası giremez,
oturamaz.
3) Buradaki görevlilerin aile fertlerinin üçüncü
dereceye kadar (üçüncü derece dahil) kan ve sıhri hısımlarının bölgeye girmelerine
ve oturmalarına aynı komutanlıkça izin verilebilir.
4) Bu yerler ve içindeki tesisler amaç dışında
kullanılamaz.
5) Yabancı uyruklu kişilerin geçici olarak
bölgeye girmeleri ve oturmaları Genelkurmay Başkanlığının iznine bağlıdır. Bu konudaki
izin talepleri, ilgili makamlarca Genelkurmay Başkanlığına iletilir ve sonucu Kuvvet
veya Jandarma Genel Komutanlığı kanalı ile ve bölgedeki yetkili komutanlığa bildirilir.
Bu hususta yetkili komutanlıkça mahallin Mülki Amirine de bilgi verilir. Bölgede
bulundukları sürece yabancılara bir refakatçı verilmesi zorunludur.
6) Birinci derece kara askeri yasak bölgesinde
bulunan su kaynaklarından ve geçiş yollarından yararlanmak isteyenler, bölgenin
Mülki İdare Amirine müracaat ederler.
Mülki İdare Amirleri (Kaymakam veya Vali) gerekli
incelemeyi yaparak, su kaynaklarından ve geçiş yollarından yararlanmanın zaruri
olduğunu tesbit etmeleri halinde, gerekçelerini de belirtmek suretiyle yetkili komutanlığa
bildirirler. Komutanlık, sadece Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının bölgedeki su
kaynaklarından faydalanmalarına izin verebilir ve geçiş yollarını tespit eder. Bu
gibi yerlerden yararlanacak olanların uyması gereken kuralları ve bölgeye giriş
kapıları ile geçiş yollarını yapacağı bir talimat ile tesbit eder. Su kaynaklarından
ve geçiş yollarından yararlanacak olanlara yetkili komutanlıkça, fotoğraf ve parmak
izini ihtiva eden izin belgeleri düzenlenir ve yapılması yasak olan davranışlar
imza mukabili tebliğ edilir. Bu kişiler bu bölgelerden yararlanmaları sırasında
kimlik belgeleri ile izin belgelerini birlikte yanlarında taşımak zorundadırlar.
Yararlanma sırasında zararlı veya şüpheli durum
ve faaliyetleri tespit edilenlerin izin belgeleri yetkili komutanlıklarca geri alınır
ve durum Mülki Makama da bildirilir.
7) Bölge içindeki eski eserler ve doğal kaynakların
Milli kuruluşlarca veya Milli Kuruluşların denetimi altındaki Türk veya yabancı
uyruklularca araştırılması veya işletilmesi Genelkurmay Başkanlığının olumlu mütalaasının
alınması koşuluyla ilgili kanun hükümlerine göre yürütülür.
Eski eserleri ve doğal kaynakları araştırmayı,
işletmeyi planlayan veya Türkiye Cumhuriyeti ve yabancı uyruklularca düşünülen araştırma
ve işletmeyi denetlemekle yükümlü olan ilgili kuruluş, isteğini Genelkurmay Başkanlığına
gönderir. Genelkurmay Başkanlığınca araştırma veya işletmeye izin verilip verilmediği
istek sahibi kuruluşa ve yetkili komutanlığa bildirilir.
8) Bölgenin fotoğraf ve filminin çekilmesi,
harita, resim ve krokisinin yapılması, not alınması veya harita uygulaması gibi
faaliyetlerde bulunulması ve bölgenin savunma ve güvenlik tedbirlerini aksatacak,
bozacak, açıklayacak cihazlar kullanılması bu amaçlarla görevlendirilmiş olanlar
dışındakilere yasaktır.
ASKERİ VE ÖZEL GÜVENLİK BÖLGELERİNDE
UYGULANACAK ESASLAR:
Madde 22 - 1) Bölge içindeki
gerçek ve tüzel kişilere ait mallar kamulaştırılabilir.
2) Kamulaştırılmasına gerek duyulan mallardan
askeri güvenlik belgelerinde olanlar Milli Savunma Bakanlığınca, özel güvenlik bölgelerinde
olanlar ise bu konulardaki yasalar uyarınca kamulaştırılır.
3) (Değişik fıkra: 19/04/1989 - 89/14024 K.)
Güvenlik bölgelerinin dış sınırlarından itibaren en çok ikiyüz metreye kadar olan
saha dahilinde yangın ve patlama tehlikesi gösteren her türlü maddenin imali, depolanması
ve satış yerlerinin açılması yasaklanabilir. Bu yasakla ilgili sınır, özel güvenlik
bölgelerinde mahalli mülki amirler; askeri güvenlik bölgelerinde ise askeri tesisin
teknik özellikleri ve hassasiyeti dikkate alınarak garnizon komutanı ve mahalli
mülki amirler tarafından birlikte tesbit edilir.
4) Askeri yasak bölgeler ve güvenlik bölgeleri
kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce inşa edilmiş olupta 3 üncü bentte belirtilen
ikiyüz metrelik mesafenin içinde kalan kamu veya özel kuruluş veya kişilere ait
yangın ve patlama tehlikesi gösteren her türlü maddenin imalathane depo ve satış
yerlerinin etrafında maliklerince yangın muhafaza duvarları yapılması zorunludur.
A - Bunun için; askeri güvenlik bölgelerinde
bu bölgenin komutanı, özel güvenlik belgelerinde, çevresinde özel güvenlik bölgesi
kurulan tesisin en üst yöneticisi, güvenlik bölgesinin bulunduğu ilçelerde kaymakam.
illerde valiler, etrafında yangın muhafaza duvarı yapılmasını gerekli gördükleri
yukarıda belirtilen imalathane, depo ve satış yerlerine bildirirler.
B - Kaymakam ve Valiler, bu imalathane, depo
ve satış yerinin etrafında örülmesi gereken yangın muhafaza duvarının evsaf ve boyutlarını
tespit ettirerek yapılması için bu yerlerin sahip veya sorumlu kişilerine gerekli
tebligatta bulunarak yangın muhafaza duvarının yapımını sağlar.
5) (Değişik fıkra: 12/02/1998 - 98/11770 K.)
Normal şartlarda kamu kurum ve kuruluşları ile özel kuruluşlara ait özel güvenlik
bölgelerinin emniyetleri 22/7/1981 tarihli ve 2495 sayılı Kanun gereğince kendileri
tarafından sağlanır. Bu kurum ve kuruluşların boyutlarını asan olayların vukuundan
haberdar olunduğu veya bilgi verildiği takdirde, bölgede sorumlu Genel Güvenlik
Güçleri (Jandarma, Polis) sabotajlara karşı önleme ve müdahale planları çerçevesinde
beklemeksizin olaya müdahale eder ve özel güvenlik teşkillerini de gerekiyorsa emrine
alır. Kurum ve kuruluşların yetkilileri, tesislere ait özel güvenlik planları ile
krokilerinden birer suretini bölgeden sorumlu mülki idare amirine vermekle mükelleftir.
6) (Değişik fıkra: 27/12/1991 - 91/2581 K.)
Kamulaştırma yapılan güvenlik bölgelerine, ve güvenlik bölgesi tesis edilen deniz
sahasına, buradaki tesislerde görevli olanlarla, askeri güvenlik bölgelerinde yetkili
komutanlığın, kamu ve özel kuruluşlara ait tesislerde ise, bu konuda yetkili makamın
izin verdiği kişilerden başkası giremez ve oturamaz.
7) Güvenlik bölgelerindeki, su kaynaklarından,
geçiş yollarından yararlanılmasında eski eserler ve doğal kaynakların işletilmesinde
5 inci maddenin 6 ve 7 nci bentleri hükümleri uygulanır.
8) (Ek fıkra: 09/08/1991 - 91/2104 K.) Petrol
ve doğal gaz boru hatları ile içme suyu boru hatları ve arıtma tesislerinin; deniz
geçişlerinde boru hatlarının ve arıtma tesislerinin her iki tarafında, boru hatlarının
ve arıtma tesislerinin denize girdiği ve çıktığı noktaların (kıyıların) her iki
tarafında, petrol, doğal gaz ve içme suyu boru hatları ile arıtma tesislerinin deniz
ve göl kıyılarında kurulan liman, iskeleler ile yeraltı ve yürüstü depoları dahil
terminal tesislerinin dış sınırlarından itibaren en çok dörtyüz metrelik saha içerisinde
tesis edilen özel güvenlik bölgesinde gemilerin demirlemesi, dip ve trol balıkçılığı
dahil tesislere zarar verebilecek her türlü balık avcılığı yapılması, deniz veya
göl dibinde kazı ve araştırma yapılması, denizden veya kıyıdan kum alınması, yük
boşaltılması, gemi trafiğine açık olan her türlü iskele ve benzeri sabit tesislerin
yapılması ve işletilmesi gibi faaliyetlere yönelik yasaklamalar, ilgili bakanlık
ve kuruluşlar ile bu tesislerin üst düzey yetkililerinin görüşleri, tesisin teknik
özellikleri ve hassasiyeti dikkate alınarak, mahalli mülki amirler tarafından tesbit
edilir.
9) (Ek fıkra: 10/05/2008 - 2008/13593 S.Yön/md.1)
Askerî güvenlik bölgesi olarak tespit edilen, Türk Silahlı Kuvvetlerine ait kışla,
kıta, karargâh, kurum, ordugâh gibi tesislerin, fotoğraf ve filminin çekilmesi,
harita, resim ve krokisinin yapılması, not alınması veya harita uygulaması gibi
faaliyetlerde bulunulması, bölgenin savunma ve güvenlik tedbirlerini aksatacak,
bozacak ve açıklayacak cihazlar kullanılması, bu amaçla görevlendirilmiş olanlar
ile ilgili birlik komutanlığı tarafından izin verilmiş olanlar dışındakilere yasaktır.
FİZİKİ GÜVENLİK SİSTEMİ :
Madde 28 - Genelkurmay Başkanlığının
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca kararlaştırılan kara sınır hattı ve kıyı bölgelerinde
fiziki güvenlik sistemi kurulabilir. Sistemin kurulmasından ve idame ettirilmesinden
Milli Savunma ve İçişleri Bakanlıkları sorumludur.
***
Yorumlar
Yorum Gönder